Sådan påvirker ventemusik vores hjerner

Tiden i røret føles kortere, når vi ikke bare skal lytte til en biptone, fortæller en musikteoretiker.

Tiden i røret føles kortere, når vi ikke bare skal lytte til en biptone, fortæller en musikteoretiker.

De fleste har nok oplevet at blive en smule frustreret, når man ringer til Skat eller tandlægen for så at blive mødt af en ventemelodi.

Men undersøgelser har faktisk vist, at tiden i røret føles kortere, når vi ikke bare skal lytte til en biptone. Det siger Niels Christian Hansen, der er musikteoretiker og tilknyttet forskningscentret Music in the Brain.

»Ventemusik er en slags soduko i klingende form for vores hjerne. Den engagerer os og sætter hjernen i gang med at forudse, hvad næste tone i musikken er, og på den måde bliver vores hjerne holdt i gang,« siger han.

Eksperter: Sådan snyder politikerne din hjerne

Musikken fungerer bedst, hvis det er musik, vi synes om. Men selvom musikken ikke falder i vores smag, kan den alligevel holde hjernen beskæftiget med gætteriet.
Reagerer på genkendelse

Den store udfordring for virksomhederne er så at finde den ventemelodi, som appellerer til flest muligt, og som passer til kundernes demografiske profil. Ligesom mange kan blive enige om, at farven blå er pæn, er der også en bestemt sammensætning af akkorder, som kan få mange lyttere i en positiv sindstilstand, inden de bliver ‘stillet om til en ledig medarbejder’.

Hjerneforsker: Det er ikke nok at løse sudoku og krydsord

»Folk kan typisk godt lide musik, der er forholdsvis let at forudsige. De fleste popmelodier er nemme at lytte til, fordi vi let kan gennemskue, hvad der vil ske i musikken,« siger Niels Christian Hansen.

Når vi gætter rigtigt, og musikken indfrier vores forventninger, bliver vi neurokemisk belønnet, forklarer han. Vores hjerne udskiller nogle stoffer – heriblandt lykkestoffet dopamin – som gør os i godt humør og giver os lyst til at hænge på lidt længere.

Ventemelodi med stjernestatus
Det er muligt at komponere en ventemelodi, som ikke irriterer folk. Det viste det amerikanske vennepar Tim Carleton and Darrick Deel, da de i 1989 som nørdede teenagere stod i Tims forældres garage og eksperimenterede med en synthesizer. Da Darrick Deel flere år senere fik job i den internationale netværksvirksomhed Cisco, skulle de bruge en ventemelodi til deres nye telefonsystem.

Forskere: Computerspil booster hjernen

Han valgte garageeksperimentet til Ciscos 65 millioner IP-telefoner. Siden da har mere end 100 millioner lyttet til melodien – og masser af danske virksomheder har ligeledes taget tonen til sig.

Melodien er blevet døbt ‘Opus no.1′ og kan høres på nedenfor. Her flyder kommentarfeltet over med begejstrerede folk, der ikke kan få nok af ventemelodien.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes