Fem råd til mere energi på jobbet

De fleste kender det. Man har en dag, hvor energien nærmest er ikke-eksisterende, og man har mest af alt lyst til at tage hjem og lave ingenting.

Nogle gange er problemet, at man har sovet for lidt, men man kan også være tappet for energi, selv om man egentlig har sovet de timer, man skal, skriver det amerikanske magasin Prevention.com.

Men med ganske få justeringer kan man sørge for at få vendt den energi-fattige dag til en dag fyldt med energi.

6 gode grunde til at spise citroner

Køb blomster til dit skrivebord
En amerikansk undersøgelse viser, at medarbejdere, der har en buket farverige blomster på deres skrivebord, får flere kreative ideer i forhold til de medarbejdere, der ingen blomster havde. Et andet studie fra Kansas State University viser, at kvinder, der er omgivet af blomster, er mindre stresset.

Bestil en lille kaffe
Eksperter anbefaler, at man ikke skal fylde sin dag med koffeinholdige drikke, som eksempelvis kaffe. Men hvis du ikke kan undvære det daglige kaffe-fix, så lyder anbefalingen, at man skal holde sig fra de store kopper, og derimod sprede sit kaffeforbrug ud over dagen. Små serveringer på maksimalt 2,5 deciliter et par gange i løbet af en arbejdsdag holder dig vågen og mere fokuseret end én stor kop kaffe.

Drik nok vand
Mange folk, der klager over træthed, er i virkeligheden dehydrerede. At drikke nok vand er en af de mest simple måder at booste sin energi. Et studie med atleter viste, at 92 procent følte sig trætte efter 15 timer, hvor der var en begrænset adgang til væske og væskeholdigt mad. Anbefalingen lyder, at man skal drikke vand en gang i timen.

12 fødevarer du skal spise, hvis du vil have en flad mave

Spis oftere
Hvis man udelukkende holder sig til at spise sine tre hovedmåltider, kan man også opleve at blive tappet for energi. Hvis man derimod spiser små måltider hver tredje til fjerde time, så holder du dit blodsukker stabilt, og du vil ikke få en trang til at overspise.

Gå en tur
En kort gåtur kan give dig energi til resten af dagen, viser en undersøgelse fra American Heart Association. Kvinder der går omkring 70 minutter om ugen eller ti minutter om dagen havde 18 procent mere energi end de kvinder der ikke var ude at gå. Kvinderne følte sig også klarere i hovedet, ligesom de følte at de havde mere selvtillid.

5 naturlige måder at lindre ondt i halsen

Kilde: Prevention.com

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes