Sådan bryder du hjernens vaner

Fik du nu afsluttet de opgaver, du skulle inden ferien, eller bliver du nødt til at have computer og arbejdstelefonen med til Mallorca i tilfælde af, at din arbejdsplads får brug for dig?

Så gør du ikke din hjerne en tjeneste. Hjernen har nemlig godt af at få pauser i ny og næ, så den kan få nye idéer.

Det forklarer forfatter og foredragsholder Thomas Raab, der bl.a. holder foredrag om hjerneforskning sammen med hjerneforsker Peter Lund Madsen.

– Hjernen holder fast i det, den mener, er vigtigt for os. Hvis vi inden en ferie stresser rundt for at nå en masse vigtige ting på arbejdet, vil der gå noget tid, før hjernen ikke tænker på det mere. Det vil kræve en omstillingsperiode, for hjernen tænker ikke umiddelbart, at det er slut med opgaverne, siger Thomas Raab.

10 tips: Sådan holder du fast i sommerfølelsen

Hjernen har brug for at koble af
Det vil især være et problem, hvis du ikke skal lave noget særligt på ferien.

Hvis du har et konkret projekt at gå i gang med, vil det være lettere for hjernen at koble af.

Men hjernen har virkelig brug for ferie.

– Det er jo lidt sjovt, for meget tyder på, at hjernen har brug for afkoblingsperioder. Jo længere arbejdsperioder du har, des mere laver hjernen vanetænkning. Derfor er det en god idé at lave noget andet og få nye idéer, forklarer Thomas Raab.

Han siger dog, at det er svært at vurdere, hvor mange feriedage hjernen har brug for. Det er nemlig individuelt.

– Jo længere tid du har arbejdet, jo mere ferie har du brug for, siger han som en tommelfingerregel.

Bliv klar til strand og ferie – Skønhedsredaktøren anbefaler 5 produkter, som gør dig strandklar

Afslut dine arbejdsopgaver
Vil du virkelig slappe af, er det også en god idé at lade både computer og mobiltelefon være derhjemme.

Når du ved, der kommer arbejdsmail, er det svært at lade være med at tjekke mailen. Og det hjælper ikke på afslapningen.

Thomas Raab råder også til, at du får afsluttet de opgaver, du er i gang med på arbejdet, inden du går på ferie.

– Det er en god idé at få gjort opgaverne færdige, så hvis tankerne vender tilbage til arbejdet, ved du, at du har afsluttet dem. Så slipper du for uroen. Et godt trick er, at du skal tænke, det ikke er dit problem, hvis der sker noget. Lær at distancere dig på ferien, siger han.

Det kan også være en god øvelse for hjernen, hvis man sætter sig ned og tømmer hovedet for tanker. Det kræver dog, at der ikke sniger sig en bekymring om arbejdsopgaver ind.

4 tips til at holde hjernen i topform

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes