Ny slankebog: Drop kuren og spis bare junkfood

Ernæringseksperten Per Brændgaard  mener ikke, at man bør udelukke bestemte fødevarer for at tabe sig.

Ernæringseksperten Per Brændgaard mener ikke, at man bør udelukke bestemte fødevarer for at tabe sig.

Du må ikke spise kulhydrater, du skal dyrke masser af motion, du skal starte med en udrensning, du skal …

Drop det, lyder budskabet i ernæringsekspert Per Brændgaards nye bog ‘Slank på et sekund’. Alligevel mener han at have opskriften på, hvordan man taber sig.

Danskerne er generelt ikke blevet slankere, selvom der er slankebøger nok at vælge imellem. Hvad skal vi med endnu en?

Læs også: Myte aflivet – Sex slanker ikke

»Mange af de slankebøger, der findes, er en kur eller kostomlægning, hvor du bekender dig til nogle regler. Spis stenalderkost, udeluk kulhydrater, fast to gange om ugen og så videre. Min bog er et opgør med alle de rigide slankekure, hvor man skal spise særlig mad eller netop ikke må spise bestemte fødevarer.«

Hvorfor må man nu ikke gå på kur?

»Fordi det ikke virker. Måske virker det kortvarigt, men de fleste har virkelig problemer med at overholde kure på lang sigt, fordi det kræver enorm viljestyrke. Problemet er, at man forsøger at få mennesker til at passe til kure i stedet for at få maden til at passe til mennesker. Folk går til diætist og siger ‘tab mig’, men sådan virker det ikke. Man er nødt til selv at tage ansvar og blive bevidst om sine madvaner. Ved at gå på kur slipper man ansvaret og kan skyde skylden på kuren, hvis det ikke virker. Man behøver ikke at tænke. Men det er problemet, for vi skal netop blive bevidste om, hvordan vi bruger maden. Det gør man et sekund ad gangen, som er bogens titel.«

Læs også: Vejen til varigt vægttab: Derfor virker din slankekur ikke

Men hvad mener du så, man skal gøre for at tabe sig?

»Man skal finde grunden til, at man overspiser den almindelige mad. Ofte handler det om, at vi stresser ned ved at spise, så vi skal lære at adskille den fysiske sult i maven og hjernens behov for nydelse. Der findes mange kaloriefrie nydelser som musik, sex, natur, massage, meditation og fysisk nærhed som kram.«

Læs også: Her er 5 sunde hverdagsvaner med hurtig effekt

Og hvad med maden?

»Bogen indeholder opskrifter på en række hverdagsretter i sunde versioner. Man skal netop ikke udelukke særlige fødevarer, men tage små, realistiske skridt. Hvis man laver for meget om, vil man tænke ‘kan jeg finde ud af at lave det?’, ‘har jeg tid og råd?’ og ‘kan mine børn og gæster også spise det?’«

Så man må gerne spise pizza og chokolade?

»Man må alt. Snakken om, hvad der er synd og skam, har ikke noget med mad at gøre. Hvis du plejer at spise en pizza og to plader chokolade, kan du måske vælge en fuldkornspizza og fordele den på en aftensmad og en frokost. Og kun spise én plade chokolade, men spise den langsomt og virkelig nyde den. Hvis det glipper en dag, skal man ikke blive deprimeret. Så foretog man ingen ændringer den dag, men det kan man gøre i morgen. Når der ikke er regler, kan du ikke begå fejl.«

Men hvordan kan man så forvente at tabe sig? Mange bliver jo motiveret af at smide et kilo om ugen.

»Og man holder dermed op med at være motiveret, når vægttabet går i stå. I bogen viser jeg, hvordan man finder motivationen i sundhed, nydelse og det helt almindelige hverdagsliv.«

Hvordan kan man være sikker på at tabe sig med din bog?

»Man bliver bevidst om sine handlinger og slår autopiloten fra. Jeg vil have folk til at være voksne og tage ansvar for deres vægttab. Ikke bare lade sig diktere af en kur. Vi ville jo aldrig acceptere, at nogen, vi ikke kender, skulle diktere vores sexliv – du må gerne torsdag, men ikke mandag. Men med mad og vægt er det blevet acceptabelt, at vi fralægger os ansvaret.«

Læs også: Karen Hækkerup: Vi drukner i råd om kost og sundhed

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes