Test: Proteinbarer er “grinagtige”

»Det er paradoksalt, hvis man virkelig dyrker sin sundhed og vælger at spise produkter som disse. Det er faktisk helt grinagtigt.«

Preben Vestergaard Hansen, kandidat i human ernæring ved Professionshøjskolen Metropol i København, slår opgivende ud med armene. På bordet foran ham ligger ni forskellige protein- og måltidsbarer, som han har nærstuderet varedeklarationen og næringsindhold i for Søndagsavisen.

Læs mere: Ugens leder: Pas på proteinhysteriet

Han hæfter sig overordnet ved to ting: et højt indhold af protein og et højt indhold af sukker.

»Det er en konsekvens af den seneste trendudvikling, at nogle mener, vi skal have bunker af protein. Derfor bliver markedet oversvømmet af produkter som disse, men de er helt unødvendige. Samtidig indeholder de fleste meget sukker, hvilket også er skidt,« konstaterer han.

Alle barer er købt i den almindelige detailhandel – i supermarkeder, Matas og 7-Eleven – og det bekymrer ernæringseksperten.

»Det betyder, at produktet er blevet alment, det er ikke bare noget, der tilbydes en lille gruppe,« siger Preben Vestergaard Hansen.

Se hele oversigten af proteinbarer (klik for stor version):

proteinbarer

Kan skade nyrerne

Heller ikke Peter Marckmann, overlæge på medicinsk afdeling på Roskilde Sygehus og tidligere lektor ved Forskningsinstitut for Human Ernæring på Landbohøjskolen, finder grund til at indtage proteinbarer.

»Det er en and, at vi skal opsøge protein, vi får rigeligt her i Danmark. Selv for dem, der dyrker meget sport – medmindre det er virkelig intenst og på eliteplan – vil en almindelig kost være dækkende.«

Læs også: Eksperter: Proteinbrød er unødvendigt og på grænsen til usundt

En proteinbar hist og her vil dog ikke være problematisk, men spiser man protein i overdrevne mængder, kan det have helbredsmæssige konsekvenser, forklarer overlægen:

»Hvis man går til ekstremer, vil man kunne belas-te nyrerne unødvendigt. Dels risikerer man kronisk ardannelse, dels øger man risikoen for nyresten, hvilket også er dårligt for nyrerne,« siger Peter Marckmann, som vurderer, at mere end 2 gram protein pr. kilo kropsvægt dagligt er at være ude på overdrevet – altså mere end det dobbelte af voksne menneskers behov på mellem 0,8 og 1 gram protein dagligt pr. kilo kropsvægt.

»Der vil ikke være tale om akutte skader, men hvis hele befolkningen flytter sit proteinforbrug opad, vil der være en promille, som udvikler problemer, vi ellers ikke ville have set.«

alternativer

proteinbarer-alternativer

Snup en banan og et glas mælk

Man skal træne intenst, inden der opstår behov for at indrette sin kost med ekstra protein. Det fortæller sportsdiætist i Team Danmark Christina Nielsen.

Læs også: Proteiner stopper trangen til snacks

»Det er relevant at tænke i at få protein og kulhydrat efter træning, hvis du styrketræner eller har en ugentlig træning på 10 timer eller derover. Men det er ikke afgørende at indtage protein i form af en bar. En halv liter mælkeprodukt og en banan vil være lige så effektfuldt – og i øvrigt tilføre lidt flere vitaminer og mineraler,« siger hun.

Læs også: Får man hængebryster af at løbe? Her punkteres tre klassiske løbemyter

Se hele oversigten af proteinbarer (klik for stor version):

proteinbarer

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes