Derfor er fuldkorn en vigtig del af kosten

Hvis man begynder morgenen med en portion havregryn, har man næsten allerede indtaget de 75 gram fuldkorn, der anbefales pr. dag.

Hvis man begynder morgenen med en portion havregryn, har man næsten allerede indtaget de 75 gram fuldkorn, der anbefales pr. dag.

Brød, pasta, bulgur, couscous, ris, knækbrød og diverse morgenmadsprodukter. Det er blot et udpluk af nogle af de fødevarer, man kan få som fuldkornsvarianter. Og netop fuldkorn er en vigtig del af vores daglige kost.

Det skyldes, at fuldkorn rummer vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige i forhold til at undgå visse typer af sygdomme.

Fup med fuldkorn i morgenmaden: Flere kendte mærker meldt for vildledning

»Mekanismerne bag fuldkorn har man ikke fundet ud af endnu. Men det, man kan se i studier, er, at hvis man følger anbefalingen om 75 gram fuldkorn om dagen, kan man blandt andet forebygge diabetes, hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft,« siger akademisk medarbejder i ernæring hos Fødevarestyrelsen Trine Enevold Grønlund.

Hun fortæller, at dans­kerne da også generelt er blevet bedre til at spise mere fuldkorn i løbet af de sidste par år og har taget fuldkornsprodukterne til sig.

»Efter at fuldkornslogoet er blevet introduceret for de danske forbrugere, er der sket en gevaldig ændring i dans­kernes indtag. Det betyder, at danskerne nu er oppe på i gennemsnit at spise 63 gram om dagen, mens 30 procent får den anbefalede mængde,« siger Trine Enevold Grønlund.

Sådan laver du hjemmebagte fuldkornsbagels

Det skyldes også, at der er kommet mange flere produkter på markedet, som indeholder fuldkorn.

Større mæthedsfornemmelse
Ud over at kunne forebygge risikoen for forskellige sygdomme kan fuldkorn være med til at forebygge overvægt og fedme. Det skyldes, at fuldkorn også har en stor mæthedsgrad.

»Det kan forklares med, at fuldkorn indeholder kostfibre, hvilket har betydning for, at man føler sig mæt. Og det er klart, at det kan gøre, at man har lettere ved at holde vægten og ikke tage på, fordi fuldkorn holder maven i gang,« siger Trine Enevold Grønlund.

Det vidste du (måske) ikke om fuldkorn

Hun anbefaler, at man begynder dagen med havregryn, fordi havregryn er 100 procent fuldkorn.

»Gør man det, er man rigtig godt på vej, og får man samtidig en til to skiver rugbrød, er man faktisk allerede i mål med de 75 gram fuldkorn. Så det er egentlig ikke så meget, der skal til, især hvis man begynder morgenen med havregryn,« siger Trine Enevold Grønlund.

Sådan får du fuldkorn

Spis mindst 75 gram fuldkorn om dagen. Fuldkorn finder du i mad, der er lavet af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med. 75 gram fuldkorn svarer eksempelvis til 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød.

Vælg fuldkorn først – det er nemt, hvis du går efter fuldkornsmærket, når du køber ind.

Fuldkornsmærket er din garanti for et højt indhold af kostfibre og fuldkorn i brød, gryn, mel, morgenmadsprodukter, ris og pasta.

Du kan vælge fuldkornsris eller -pasta som en del af dit varme hovedmåltid en gang imellem.

Kilde: Fødevarestyrelsen

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes