Det vidste du (måske) ikke om vand

Vand skal der til, hvis du vil bekrige vægten effektivt. Eller hvad? Vi har talt med ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen om den mængde vand, du behøver for at pleje din sundhed.

Du skal drikke en liter vand om dagen
Det kommer helt an på hvor store dine glas er hvor meget du skal drikke. Et af de officielle kostråd er, at vi skal drikke vand for at slukke tørsten – cirka en liter om dagen.

Ældre skal efter anbefalingerne drikke halvanden liter om dagen. Det skyldes, at jo ældre, vi bliver, jo sværere får vi ved at mærke tørst, og det giver os en forringet evne til at koncentrere os.

Drik kun, når du er tørstig, så vil du få den væske, du behøver
Altså medmindre du er oppe i årene, så vil din tørst fortælle dig, hvornår din krop har brug for vand. Kun under motion er det anderledes. Her vil du først få tørst-fornemmelsen, når du har været i underskud et stykke tid.

Derfor kommer det helt an på hvor god du er til at læse din krops signaler om du får dækket dit væskebehov. Anderledes er det dog for elitesportsudøvere, der skal time deres væskeindtag nøje og drikke på forskud.

Så farligt er det at drikke for meget vand

Te og kaffe tæller med
Hvis du drikker te og kaffe regelmæssigt, vil din krop vænne sig til den dehydrerende virkning, som drikkene giver. Derfor tæller de varme drikke også med i dit væskeregnskab.

Nogle har brug for mere væske, og det kan ses ud fra urinens farve, og din tørst-fornemmelse viser dig det.

Flere slår på, at det er både slankende og udrensende konstant at drikke vand, men husk, at det kan være ekstremt nydelsesfuldt at slukke tørste med et stort glas koldt vand, hvis du har rigtigt behov.

Den fornemmelse er god at have i forhold til dit generelle fødevareindtag.

Drik bare vand fra hanen
Medmindre dit drikkevand er inficeret med e-coli-bakterier, så er fra vand fra hanen ganske udmærket i forhold til flaskevand.

Det er både let tilgængeligt og billigt, mens der er en kæmpe avance på flaskevand for distributørerne.

Vand for et måltid kan gøre dig mere mæt
Det er altid værd at prøve af om det virker for dig at drikke et glas vand cirka en halv time inden maden.

Du får en forbigående fyldt fornemmelse ved at drikke lidt inden du sætter dig til bordet, og det kan gøre, at du spiser langsommere og mindre.

Du vil dog højst sandsynligt føle sulten senere igen, men det kan godt hjælpe dig til at spise lidt mindre, fordi det giver dig en fyldt fornemmelse i mavesækken.

I stedet for at drikke dig mæt skal du dog spise grøntsager, som er at betragte som vand i fast form, påpeger Per Brændgaard Mikkelsen.

Sådan slipper du af med vand i kroppen

Drop vitaminberiget vand
Vitaminberiget vand er kort sagt noget fis. Det er en smart gimmick, der gør det muligt for forhandlerne at skrue prisen op, og at der er vitaminer i vandet gør det ikke nødvendigvis bedre. Det er kun gavnligt, hvis du får for få vitaminer.

Det er kun maratonløbere, der har behov for energidrikke
Energidrikke er kun hensigtsmæssige for udøvere af ekstremsport og ikke egnede for almindelige motionister.

De koffeinholdige energidrikke, der mest af alt er en mellemting mellem kaffe og sodavand, er et skråplan for din sundhed. De giver dig en masse energi, men samtidig også et væld af tomme kalorier.

Du bliver ikke dehydreret af svømning
Så længe du svømmer ved almindelig vandtemperatur er væsketabet ved svømning mindre end ved andre motionsformer.

Det skyldes, at vandet virker afkølende for din krop, og at vandafdampning derfor ikke er nødvendig i vand, men derfor sker der stadig et vandtab i et vist omfang også ved denne motionsform.

Find ud af, hvor meget vand du skal drikke efter din vægt, på femina.dk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes