Her er maden, der erstatter din kaffe

Du drikker kaffe om morgenen, om formiddagen, efter frokost, tidlig eftermiddag, og du er faktisk lidt oppustet og træt af kaffe, men i mangel af alternativer der giver energi, så fylder du koppen igen. Men det behøver du slet ikke, skriver womanshealthmag.com.

Der findes mange gode energigivende madvarer, som kan gøre det ud for en kop kaffe, forklarer ernæringsekspert og forfatter til bogen ’The Small Change’, Keri Gans:

– Meget af tiden, når vi går døde midt på dagen, så er det simpelthen fordi vi er sultne.

Overgangen til mindre kaffe sker ikke af sig selv, og derfor er du nødt til at planlægge lidt, men når du har gjort det, så er det nemt at droppe de unødvendige kopper kaffe.

Keri Gans råder til, at du forbereder forskellige slags snacks, som du kan spise, når du føler, du mangler energi særligt om eftermiddagen. Hun opridser her, hvilke slags snacks hun anbefaler.

Læs også: 3 snacks, der slet ikke er så usunde, som vi troede

Her er fire af de små mellemmåltider, som Keri Gans anbefaler, at du pakker hjemmefra til om eftermiddagen på jobbet eller på farten:

Frisk frugt med mandler
– Det er perfekt: Det er sundt med hurtig energi og så nemt at transportere rundt, siger Keri Gans.

Hun er fortaler for, at du spiser præcis den frugt, du har lyst til, i stedet for at lade dig afskrække af diverse diæter, der forbyder visse slags frugt. For som hun siger, de kulhydrater og det sukker, der er i, er naturligt. Så der er frit valg på frugthylden – vælg det du bedst kan lide.

Behov for et energi-fix her og nu? Så skal du indtage dette. Læs mere her

Kakaomælk med lav fedtprocent
Det smager jo fantastisk, og ifølge Keri Gans kan din træthed også skyldes, at du er dehydreret og har brug for noget, der lige kan kvikke dig op. Har du drukket vand og har brug for lidt forkælelse, så forslår hun en kakaomælk:

– Du kan være udkørt, fordi du er dehydreret. Ind imellem kan noget kold og forfriskende være alt, du har brug for.  

Græsk yoghurt med friske bær
Vælg en græsk yoghurt med lidt fedt i, du skal ikke gå helt fedtfri, råder Keri Gans:

– Du har brug for en lille smule fedt til at give energi og styrke.

Detox din krop efter julemaden – sådan gør du

Grapefrugt med hytteost
Vælg den udgave at hytteost, som har den mindste fedtprocent. Skær grapefrugten ud i tern og spis dem med en skefuld hytteost. Proteinet i osten, de få kalorier i grapefrugten og den skønne duft, vil med det samme give dig et frisk pust til dagen.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes