Derfor skal du spise hørfrø

Skallen på hørfrøet er faktisk så tyk, at selv vores mavesyre ikke kan nedbryde den, og det betyder, at vi ikke får gavn af de gode fedtsyrer, hvis vi spiser dem hele.

Hørfrø kan bruges i mysli, salater, bagværk og mange andre retter. Og der er god grund til at spise de sunde hørfrø.

De indeholder nemlig en god blanding af de essentielle fedtsyrer, som er livsvigtige for kroppen.

Det gælder særligt omega-3-fedtsyrer, som er kendt for at have en beskyttende effekt i forhold til hjerte-kar-sygdomme, kredsløbet, immunforsvaret og betændelsessygdomme i kroppen.

På Femina.dk kan du få en lækker opskrift på boghvedeboller med hørfrø

– Hørfrø er efter min mening én af de største gaver til mennesket. De er jo brugt i mange, mange år, men i dag er vi ikke så gode til at lade dem indgå i vores daglige madlavning. Vi burde spise mere hørfrø, forklarer Anette Harbech Olesen, der er ernæringsekspert, forfatter til flere bøger om sundhed og blogger på madforlivet.com.

Hørfrø indeholder også SDG (secoisolariciresinol diglycosid), der er et plantestof, som har en beskyttende effekt på vores hormonbalance. Hørfrø indeholder faktisk op til 600 gange mere SDG end nogen anden fødevare.

Husk at kværne hørfrø
Anette Harbech Olesen forklarer, at det dog ikke er nok at spise hørfrøene hele. De essentielle fedtsyrer, som er meget sarte og kan ødelægges af varme, ilt og lys, er omgivet af en tyk skal.

Skallen på hørfrøet er faktisk så tyk, at selv vores mavesyre ikke kan nedbryde den, og det betyder, at vi ikke får gavn af de gode fedtsyrer, hvis vi spiser dem hele.

– Jeg gør det, at jeg kværner hørfrøene i en kaffemølle, da det frisætter fedtsyrerne og SDG, og så bruger jeg dem i en mysli med frisk frugt og et surmælksprodukt. Det smager fantastisk – faktisk lidt nøddeagtigt, forklarer Anette Harbech Olesen.

Når du har kværnet hørfrøene, skal de spises inden for 15 minutter, fordi fedtsyrerne er så sarte.

– Når du bruger hørfrøene hele i bagning eller mad får du ikke glæde af fedtsyrerne. Men du får fibereffekten, siger ernæringseksperten.

10 ingredienser der giver din smoothie et sundt kick – Brug bl.a. hørfrø

Spis ikke meget store mængder
Selvom hørfrø er sunde på rigtig mange måder, har Fødevarestyrelsen faktisk advaret mod at spise for store mængder af de kværnede hørfrø pga. cadmium-indholdet. Cadmium er et giftstof, som man også kan få fra bl.a. bilos.

Men ifølge Anette Harbech Olesen skal man indtage ekstremt mange hørfrø, før den problematik bliver relevant.

– Du skal spise et kilo hørfrø om ugen for at nå grænseværdierne, men med et par spiseskefulde hørfrø dagligt er der langt op til grænseværdien. Også selvom du spiser andre fødevarer, der indeholder cadmium som f.eks. solsikkekerner, pinjekerner, birkes og sesamfrø, forklarer hun.

På Femina.dk kan du også læse om, hvordan du får en god fordøjelse – bl.a. med hørfrø

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes