Så let giver du din sunde mad smag

Det er nemmere at hente en salat og en kødret nede på hjørnet hos din lokale-take-away-puscher, end at lave den selv. Men hvad ved du egentlig om den mad, du køber? Ved du, hvor meget sukker der er i? Ved du, om den er fyldt med salt?

Nej sjældent, og derfor kan du ikke automatisk regner med, at den er sund, selvom den er grøn. Lav i stedet din mad selv, fordi alt sund kost starter i dit eget køkken, skriver womenshealthmag.com.

5 tips til en sundere hverdag – få dem på IN.dk

– Hvis du laver din egen mad, så har du også selv kontrollen med, hvad du spiser. De fleste restauranter tilføjer ekstra fedt og salt, fordi de gerne vil have, at maden skal smage godt, siger kendt TV-kok og madkritiker fra USA, Katie Lee.

Vil du gerne lave din egen sunde mad, men har du svært ved at finde ud af, hvordan du gør det bedst, så får du her 5 gode nybegynder-råd fra TV-kokken:

Du behøver ikke smart køkkengrej
Som udgangspunkt behøver du ikke særlig meget for at lave god og sund mad. Selvom de fleste på køkken-TV og i bladene, har det ene smarte værktøj efter det andet, så er det ikke nødvendigt for at lave god velsmagende mad.

Du kan bruge de ting, du allerede har, og så kan du, som lysten til madlavning bliver større, altid tilføje ting til køkkenskabene.

Sådan spiser du dig til en bedre forbrænding

Udnyt grill-sæsonen
Hvis du steger dit kød i fedt, eller putter det i en friture, så er det mere usundt, end hvis du griller det. Det er derfor meget smart at bruge sommeren til en masse grill og hygge udenfor.

Bor du i lejlighed uden mulighed for at gå ud og grille, så kan du også tørstege dit kød, eller stille det i ovnen på et fad – disse måder er også sunde.

Tænk i smagen
Tørsteger du dit kød, så risikerer du også, at det ikke smager af meget, og her skal du altså tænke på smag fremfor kalorier, mener Katie Lee.

Har du et stykke kød, som ikke smager af meget, så skal du lave en side-ret, der kan gøre op for det. Det kan være en god pesto, hummus eller salsa. Lav den selv, for så undgår du alt den sukker, der som regel vil være i den slags præfabrikeret tilbehør.

Brug krydderurter
De kan gøre en stor forskel for din mad, og du kan sagtens handle dem ind og fryse ned i portioner, så er de lige til at tage op, når de skal bruges.

Endnu bedre er det, hvis du altid har et friskt lager stående, du kan krydre din mad med. Katie Lee forslår basilikum, persille og dild som de tre ting, du altid har friske i køkkenet sammen med hvidløg og citron, som vil gøre (næsten) alle retter bedre.

Få styr på din vejrtrækning og få styr på dit liv

Overtænk det ikke
Der findes mange meget lange opskrifter, men det simple er ofte lige så godt, og du behøver ikke vælge retter, som kræver meget, for at de skal være gode og sunde.

– Et skvis frisk citron og lidt olivenolie kan live alle slags grøntsager op, siger Katie Lee.

Indimellem skal der næsten ingenting til, og du vil blive overrasket over, hvor godt selv de mest simple retter kan smage – eksempelvis asparges med lidt salt og peber, der er stegt til de er sprøde. Nemt og godt. Bum!

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes