Nu starter madfesten: Så usundt spiser vi på ferien

Når danskerne de kommende uger rejser på sommerferie, går turen mod nye oplevelser, sol, strand, total afslapning – og bunkevis af fed mad.

I mange tilfælde er vores ferier faktisk ét stort gilde, hvor usund mad og alkohol står øverst på menuen. Knap otte ud af ti indtager mere usund mad og drikke, når de er rejst væk på ferie.

Og det er især vores indtag af is, desserter, snacks, alkohol og fastfood, der ryger i vejret, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen.

»Det er helt klart den tid på året, hvor flest danskere lægger sig ud. Vi taler ofte om tre til fem kilo hen over en sommerferie. Mange lammetæver deres krop i den her periode,« siger Martin Kreutzer, der ernæringsekspert og professionel kostvejleder hos Bodycomp, og uddyber:

»I julemåneden er det enkelte dage, hvor man skal kæmpe imod ædegildet, men i sommerferien strækker det sig over en længere periode, hvor den dårlige mad bliver hverdag. Den enkelte flødeis er jo sådan set harmløs, men når du rammer flødeis nummer 27 på 14 dage, er det ikke godt.«

5 gode grunde til, du skal holde ferie hjemme

Danskernes usunde ferievaner
  • Motionerer mindre eller slet ikke, når de er på ferie:  48 %
  • Spiser mere is, dessert og lignende:  42 %
  • Spiser og drikker større portioner: 41 %
  • Drikker mere alkohol end normalt: 40 %
  • Spiser flere snacks (chips, slik og lignende): 28 %
  • Spiser mere fastfood (burgere, pomfritter, pizza og lignende): 24 %
  • Ryger flere cigaretter end normalt: 6 %
  • Ryger cigaretter, selvom de ikke ryger normalt: 2 %

    Kilde: YouGov blandt 1.079 repræsentativt udvalgte danskere, som kunne angive flere svar. 23 procent svarede ‘ved ikke’ eller ‘ingen af disse’.

Stresser os i flere uger
Når vi spiser mere usund mad på ferien, bliver kroppen trænet op til det, og derfor har mange svært ved at lægge de dårlige vaner på hylden i flere uger efter hjemkomsten.

Og det er ikke den eneste slagside ved at gå mad-amok på ferien. Det kan også blive ubehageligt mentalt.

»Desværre er der mange, der ender med at få dårlig samvittighed efterfølgende og gå og stresse over de ekstra kilo i flere uger. Det bidrager til lavere selvværd og et dårligere psykisk velbefindende. Så det stresser kroppen og psyken. På den måde har det en negativ effekt for mange,« siger Bjarne Toftegård, der er ekspert i stress hos Forebyg Stress.

Men hvis vi både bliver tykkere af det og risikerer at blive påvirket psykisk, hvorfor vælter vi os så i mad og drikke på ferien?

»Fordi det giver os nydelse og glæde. Når vi er på ferie, giver vi helt slip på de bånd, vi lægger på os selv i hverdagen. Vi holder ikke kun ferie fra arbejde og hverdagens rutiner, vi holder også ferie fra sundhedsregimet.

Vi vil bare hygge os, og usund mad fylder ret meget i den danske hyggekultur,« forklarer Jon Fuglsang, der er madsociolog på Professionshøjskolen Metropol.

Sådan går du på sommerferie – uden stress

»En glædesrus«
Det er faktisk bevist, at tur nummer tre i buffeten, selvom vi for længst er mætte, eller masser af flødeis og burgere kan have en positiv kemisk effekt i hjernen.

»Der bliver udløst en masse stoffer, som giver os en lykkefølelse – en regulær glædesrus. Det er derfor, vi bliver ved med at gøre det. Det kan godt være, at vi bliver overmætte og får det skidt lige bagefter, men hjernen husker, at det var dejligt. Og vi associerer det med at spise med andre mennesker og have det hyggeligt,« siger Martin Kreutzer og uddyber:

»I andre lande associerer man måske hygge med en espresso. I Danmark er det flødeis og hvidvin.«

»Giver virkelig slip«
På trods af de mange negative konsekvenser kan madorgiet faktisk have en direkte afstressende virkning – men kun hvis man ikke har tendens til at være ked af sin vægt.

»For nogle kan det være helt fint at ligge på stranden og spise is og fed mad og drikke drinks ud fra et stressmæssigt synspunkt. Det er nemlig et ultimativt udtryk for, at vi er afslappede og forkæler os selv. Så det kan sagtens være afstressende og have en positiv effekt mentalt,« siger Bjarne Toftegård.

Alligevel mener ingen af eksperterne, at det helt overordnet er en god ting, at så mange ferier står i madorgiets tegn.

»Det er en lidt unødig måde at koble fra på, synes jeg. Det er ret ekstremt, at så mange slår så kraftigt over fra et sundhedsregime til at gå amok i buffeten dagligt på en all inclusive-ferie. Man giver virkelig slip, og der kunne man måske godt tænke lidt over mængderne eller spise noget mere lokal mad i stedet for pomfritter og pizza hver dag,« siger Jon Fuglsang.

De bedste apps til storbyferien

Det skal du tænke over, før du går på ferie:

Martin Kreutzer arbejder som kostvejleder og personlig træner. Han opridser her en række ting, du skal gøre dig klart, før du æder løs på ferien – og giver tips til at undgå de ekstra kilo.

Vær klar til at betale
»Mange forbinder ferie med ikke at lave en disse og ligge ved poolen og spise og drikke hele dagen. Hvis det er sådan en ferie, du skal på, og du i øvrigt lever rimelig sundt og træner i hverdagen, skal du spørge dig selv: ‘Er jeg villig til at betale med to-tre måneders hårdt slid for at komme tilbage på sporet?’ For det er prisen. To uger, hvor man ikke laver en disse, koster faktisk et målbart fald i kondition, udholdenhed og styrke, og det efterlader ekstra kilo. Man skal altså nærmest starte forfra.«

Start før ferien
»Ofte starter det her før ferien. Stadig flere fravælger all inclusive-buffeten og vælger i stedet et hotel, hvor de kun får morgenmad og selv kan finde noget lidt sundere frokost og aftensmad. Nogle lejer et hus eller en lejlighed og laver selv mad. På den måde bliver det lidt nemmere at styre, hvad der kommer på bordet. Hvis vi bare tager elevatoren ned til buffeten, ved vi, at de fleste bliver ramt af buffet-effekten og spiser meget mere end normalt.«

Hvad er hygge?
»Man kan godt hygge sig på andre måder end ved at ligge på ryggen hele dagen og spise flødeis og køre longdrinks ned. Man kan omdefinere hyggen og se, om man ikke også kunne hygge sig på en aktiv ferie, hvor man får motioneret naturligt via lange gåture, cykelture og så videre. Mange vil blive overrasket over, hvor hyggeligt den slags samvær kan være.«

Sæt regler op
»Selvfølgelig skal man kunne spise en flødeis og hygge på sin ferie, men man kan med fordel sætte regler op. I stedet for at spise fra buffeten med fri is hver aften kan man sige, at man skal gå en tur hen til en isbod for at få en is og gå tilbage igen, når den er spist. Man kan også sige til sig selv, at man skal have daglig motion eller på en gåtur, hvis man vil have fed mad. Og selvom det er svært, kan man lave en regel om, at man kun tager én portion fra buffeten i stedet for at hugge til tre-fire gange ved hvert måltid, bare fordi man kan.«

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes