6 superfrugter, du skal spise i juli

Netop nu bugner hylderne med lækre frugter og grøntsager, som er smækfyldte med vitaminer og mineraler.

Huffington Post har her samlet seks frugter, som er supersunde og i sæson lige nu:

Ferskner

De saftige ferskner indeholder gode fibre, A-vitamin og kalium. Herudover er ferskner også gode kilder til C-vitamin, der styrker immunforsvaret og som holder rynker og mørke plamager i ansigtet væk, forklarer Angela Ginn, der er diætist og talsperson for Academy of Nutrition and Dietetics.

Se, hvilke 6 superfoods du ikke vidste, du havde i køleskabet, på Q.dk.

Nektariner

Den minder om en fersken, men den har et glattere skind og et mere fast kød. Nektarinen er dog ligeså sund med et højt indhold af fibre, A-vitamin, kalium og C-vitamin, påpeger Angela Ginn.

Både fersknen og nektarinen har i øvrigt et lavt kalorieindhold.

Tomater

Vi spiser tomater året rundt, og i juli er de mindst ligeså sunde og sprængfyldte med gode vitaminer.

Hvis du spiser en kopfuld friske, hakkede tomater, får du faktisk en tredjedel af den anbefalede daglige mængde A-vitamin. Herudover er tomater rige på B6-vitamin, E-vitamin, K-vitamin, folat og kalium.

Tomater har desuden et højt indhold af antioxidanten lycopen, der bl.a. er kendt for at kunne forebygge visse kræftformer og styrke hjertesundheden ved at modvirke blodpropper, siger Angela Ginn.

Derfor bør du bør kaste dig over sommerens kirsebær

Majs

De lækre, sprøde majskolber indeholder godt med fiber og vand. Herudover får du faktisk 10 procent af dit daglige C-vitamin-behov dækket ved at spise en majskolbe, siger diætisten.

Jordbær

De lækre søde jordbær er rene C-vitaminbomber. En portion jordbær indeholder faktisk flere C-vitaminer end en appelsin. Herudover er der godt med folat, kalium og fibre i.

Ifølge Angela Ginn viste en undersøgelse i 2012 desuden, at jordbær kan forsinke den kognitive nedgang hos ældre mennesker pga. bærrets antiinflammatoriske indhold.

Vandmelon

De store vandmeloner fylder godt op på supermarkedernes frugthylder, og der er god grund til at købe en med. En vandmelon indeholder 92 procent vand, hvilket holder dig hydreret i sommervarmen, og den giver også mæthed for få kalorier, skriver Chicago Tribune.

Herudover indeholder vandmelon A- og C-vitamin, lycopen samt betacaroten, der er gode antioxidanter, forklarer Angela Ginn.

Derfor må du kun tisse når du virkelig skal

Kilde: Huffington Post

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes