Din sult kan sidde i hukommelsen

Egentlig burde det være grundlæggende biologi: Vi bliver sultne, når kroppen har brug for næring – og vi bliver mætte, når vi har spist.

Men så enkelt er det ikke. Noget tyder nemlig på, at følelsen af sult afhænger mere af, hvor meget man tror man har spist, end hvor meget man rent faktisk har spist. Det skriver Time.com.

Er du sulten hele tiden? Læs med her og få svar på hvorfor

Engelske forskere bad 100 voksne om at spise en portion tomatsuppe. Nogle fik fortalt, at de fik en lille portion (280 gram) og den anden halvdel fik oplyst, at det var en stor portion (476 gram).

Halvdelen af forsøgspersonerne fik dog mere eller mindre suppe, end de var blevet fortalt.

Umiddelbart efter at have spist afhang deltagernes følelse af sult af, hvor meget de faktisk havde spist.

To til tre timer senere var dem, der troede de havde fået en lille portion, i gennemsnit mere sultne end dem, som mente at have spist en stor – ligegyldigt portionernes reelle størrelse.

Forskerne konkluderer derfor, at sultfølelsen også afhænger af hjernens opfattelse af det sidste måltid.

Få ernæringsekspertens råd til at huske dig slank her

Vær opmærksom på sanseindtryk
Ifølge ernæringsekspert Per Brændgaard viser den engelske undersøgelse, hvor vigtigt det er at koncentrere sig om det, man spiser – det han kalder mindful spisning.

– Man behøver altså ikke spise slankemad i julen. Man skal være mere opmærksom på madens sanseindtryk. Det vil især sige synsindtrykket af maden på tallerkenen og smagen af maden i munden. Den nye undersøgelse viser, hvad tidligere undersøgelser også har vist, at mindful spisning skaber mere levende erindringer om den mad, man tidligere har spist, og det gør, at man føler sig mere og spiser mindre, når man bliver udsat for fristelser, f.eks. julegodter, siger Brændgaard.

I det hele taget kan det sagtens betale sig at give maden på julebordet ekstra opmærksomhed. Det sparer dig måske for noget tid i fitnesscenteret efterfølgende, mener han.

– Jo mere opmærksomheden er på maden, des mere vil du nyde maden, og des lettere vil du have ved at spise dig gennem julemaden uden at tage på, siger Per Brændgaard.

Læs også: Drop kontrollen og tab dig

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes