Syv tegn på, du mangler søvn – og det kan du gøre

Hvis du trykker på snooze-knappen flere gang hver morgen, har svært ved at stå op og i øvrigt ikke klarer dagen uden mindst fem kopper kaffe, så er det klare tegn på, du ikke får nok søvn.

– De fleste af dem, der lider af søvnproblemer, kan nikke genkendende til flere af de syv tegn. De har behov for stimulanser for at klare dagen. Og de får ikke det antal timer søvn, de skal have, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

Det er vigtigt for kroppen at få nok søvn. Læs på Femina.dk, hvad du kan gøre for at sove bedre

De syv tegn på, du får for lidt søvn, lyder således:
– Du er afhængig af et vækkekur og slår ud efter det hver morgen for at sove lidt længere.

– Du bliver døsig og træt, når du kører i bil.

– Du er afhængig af kaffe.

– Du begår fejl, fordi koncentrationen svigter. Du er distraheret og fanger færre fejl på arbejdet.

– Du er glemsom. Søvnmangel påvirker korttidshukommelsen.

– Du er irritabel, trist og ængstelig.

– Du er ofte syg. Med for lidt søvn har kroppen sværere ved at bekæmpe sygdomme.

Ifølge Mikael Rasmussen kan der være to grunde til, man har problemer med søvnen i en travl hverdag.

Den ene årsag kan være vores uregelmæssige livsstil
– Det er vigtigt, at vores vågen/søvn-cyklus er regelmæssig. Kroppen har det bedst med at komme i seng samme tid hver aften og stå op på samme tid. Men problemet i dag er, at strukturen i vores hverdag er sprængt, og der ikke er begrænsninger i forhold til vores arbejdstid. Det kan smadre vores døgnrytme, forklarer Mikael Rasmussen, der råder til, at man forsøger at holde den samme rytme i forhold til søvn hver dag – også i weekender.

Et par glas rødvin om aftenen kan faktisk ødelægge din nattesøvn

Den anden årsag er uformåenhed
– Vi tror, at vi kan se tv, sende mails og beskeder, og derefter gå i seng og knalde brikker med det samme. Men aktivitetscenteret i hjernen har brug for at falde ned, og derfor skal man slukke for diverse stimuli en time før, du går i søvn. Når dit soveværelse er plastret til med tv, computer, videospil og andet, holder hjernen sig i gang. Så sørg for at have en rutine med f.eks. at gå i bad eller slukke lyset noget tid før, du går i seng, råder Mikael Rasmussen.

Hvis du ikke kan sove
De fleste har oplevet ikke at kunne falde i søvn, hvor man vender og drejer sig, spekulerer og bliver rastløs.

– Når tankerne kværner rundt i dit hoved, og det tager lang tid at falde i søvn, så stå op. Lav noget kedeligt, og væn din hjerne til, at når du ligger i sengen, er det for at sove. Det kan også være okay at læse i sengen, hvis det virker, men det er bedst at komme op af sengen, siger Mikael Rasmussen.

Søvnekspert: Så mange timer skal du minimum sove hver nat

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes