Tusinder af buspassagerer snydt med Rejsekortet – er du en af dem?

Søndagsavisens redaktionssekretær Louise Groth Jensen opdagede, at hun nogle gange betalte for meget for turen til og fra arbejde. Over hele landet bliver tusindvis af rejsende snydt hvert år.

Søndagsavisens redaktionssekretær Louise Groth Jensen opdagede, at hun nogle gange betalte for meget for turen til og fra arbejde. Over hele landet bliver tusindvis af rejsende snydt hvert år.

Tusinder af buspassagerer i store dele af landet er de seneste år blevet snydt økonomisk, når de har betalt med deres Rejsekort. Årsagen er, at buschafførerne begår fejl, når de indstiller rejeskort-gps’en i bussen.

Chaufførerne skal registrere den nye rute, hver gang de når en endestation, men hvis de glemmer det – eller registrerer en forkert rute – bliver kunderne tjekket ind i en helt anden zone, end hvor de reelt befinder sig. Et eksempel er en passager, der tjekker ind på Husum Torv, men i stedet bliver registreret på Amager. Dermed takseres turen til tre zoner i stedet for to.

Fejlen betyder, at tusinder af passagerer over en årrække mindst én gang er blevet opkrævet en eller flere zoner for meget. Rejsende rammes fortsat hver eneste måned af fejlen. Det erkender Movia, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab over for Søndagsavisen.

Rejsekortet, SKAT og posten: Her er dommen over serviceniveauets udvikling de seneste fem år

rejsekort

»Helt uacceptabelt«
Det reelle omfang er dog uklart. Movia anslår, at der er tale om cirka 6.000 forkert registrerede ture om året i deres dækningsområde, som er hele Sjælland.
De erkender samtidig, at de reelt ikke kender det konkrete antal. Heller ikke de andre selskaber har noget reelt bud på, hvor mange rejser der registreres forkert.

Meget tyder på, at der på landsplan kan være tale om tusinder af passagerer, som betaler overpriser hver måned.

»Det lader til, at det er omfattende, og det er selvfølgelig helt uacceptabelt. Vi forventer, at selskaberne nu tager skridt til at få tilbageført penge til de passagerer, som har et personligt Rejsekort og har kørt på de busser og ruter, hvor den fejl er sket,« siger Lone Fruerskov Andersen, afdelingschef for Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk.

Rejsekortteknologien har været standardiseret, siden det første blev installeret i busser i hovedstadsområdet i 2012. Derfor har passagerer risikeret at blive ramt af fejlen i knap fire år.

Det betyder, at der alene i Movias dækningsområde er tale om minimum 23.000 ture, som er blevet takseret for højt, siden teknologien blev installeret i busserne.

Alligevel har selskaberne ikke forsøgt at implementere tekniske tiltag, der kan minimere antallet af fejl. De har heller ikke forsøgt at udvikle et system, som gør det muligt automatisk at kompensere passagerer, som er registreret på ture, hvor chaufføren ikke har indstillet systemet korrekt.

Rejsekortet lover bod og bedring i 2016

Vil diskutere en løsning
»Det er dybt kritisabelt, at selskaberne intet har gjort, hvis de har kendt til fejlen. Hvorfor har man ikke forsøgt at finde en løsning eller som minimum informeret passagererne om, at der er et problem? Det er klart en sag, vi her i Forbrugerrådet Tænks Passagerpuls vil følge op på over for trafikselskaberne,« siger Lone Fruerskov Andersen.

Efter Søndagsavisens henvendelse har Movia iværksat en intern undersøgelse af problemet.

»Vi må konstatere, at der er tale om menneskelige fejl. Vi tager nu fat i busoperatørerne for at sikre, at chaufførerne har fokus på at indstille udstyret korrekt,« skriver Søren Englund, centerchef for Movia, i en mail.

Han skriver videre, at de fire trafikselskaber vil se nærmere på, om man rent teknisk kan forbedre systemet i busserne.

»Movia har nu indledt en dialog med Rejsekort A/S og de øvrige trafikselskaber for at undersøge, om der kan findes en bedre løsning, så der bliver større sikkerhed for, at chaufførernes valg er rigtigt,« skriver han.

Søndagsavisen har forsøgt at få en kommentar fra Rejsekort A/S, men de afviser at kommentere og henviser til trafikselskaberne.

Søndagsavisen har også forsøgt at få en kommentar fra busoperatøren Arriva, Danmark A/S, men de har undladt at kommentere.

Se forklaringen: Derfor går det galt med Rejsekort i busserne

Er du også blevet snydt?
For at tjekke, om du har betalt overpriser, kan du logge ind på din profil på Rejsekort.dk. Her kan du se, om dine rejser er registreret korrekt, ved at klikke på dem enkeltvis.
Hvis du generelt bemærker, at din tur pludselig er dyrere, end den plejer at være, så log på Rejsekort.dk, og kontroller din tur. Stemmer den ikke overens med din reelle tur, skal du ringe til Rejsekortets kundecenter og påpege problemet.
De vil efterfølgende tilbageføre det overskydende beløb til dit rejsekort.

rejsekort

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes