Test af streamingtjenester: Stor forskel på top og bund

Netflix er en suveræn topscorer, når det udelukkende handler om streamingtjenesternes tekniske kvalitet.

Netflix er en suveræn topscorer, når det udelukkende handler om streamingtjenesternes tekniske kvalitet.

Når danskerne sidder i sofaen efter en lang arbejdsdag og uden held zapper forbi den ene tv-kanal efter den anden, er næste skridt i rigtig mange tilfælde at logge på en streamingtjeneste. Stadig flere springer helt tv-zapningen over og går direkte på Netflix.

Men selvom streamingtjenester fylder mere og mere i de danske stuer, er der fortsat stor forskel på brugeroplevelsen, alt efter hvilken tjeneste du bruger.

Det viser en teknisk test, som FlatpanelsDK har foretaget for Søndagsavisen, af 11 streamingtjenester på det danske marked.

Bruger man for eksempel tjenester som Netflix og Amazon, er stabiliteten, lyden og billedet typisk af så høj kvalitet, at man hurtigt glemmer, at man streamer. Andre tjenester kan med svingende billedkvalitet og udfald sætte tålmodigheden på prøve.

»Der er stor forskel på top og bund. Mit indtryk er, at de amerikanske tjenester generelt har et bedre teknisk fundament, og at en del danske tjenester ikke har prioriteret det tekniske højt nok. Det er en fejl, for stabilitet betyder ekstremt meget for brugernes oplevelse og tilfredshed,« siger Rasmus Larsen fra FlatpanelsDK, der har vurderet tjenesternes tekniske formåen for Søndagsavisen.

Få det store overblik over testen på Testuniverset.dk

Utålmodige forbrugere
Ifølge Claus Bülow Christensen, der er digital analytiker for Zibra Digital Media Group, er det tekniske aspekt blevet »grotesk undervurderet« af en del streamingtjenester.

»Det er altafgørende, at det tekniske bare kører. Det må ikke hakke, billedet skal være skarpt, lyden skal være i orden, og det må ikke gå langsomt. Forbrugernes forståelse for tekniske udfald er ikke længere til stede,« siger Claus Bülow Christensen og uddyber:

»Man husker det virkelig, når man har haft en aften, hvor man ville se en film, og det så ikke virker. Det prenter sig i hukommelsen hos folk, og når de bliver rigtig hidsige, går de på Trustpilot eller Facebook og raser ud. Man ser de her tjenester være nødt til at undskylde på deres Facebookside, fordi tingene ikke har fungeret. Det tager lang tid at genopbygge tilliden, så det er en katastrofe hver gang.«

På trods af den svingende kvalitet har der de seneste år været et støt stigende antal danske husstande, som helt opsiger deres tv-pakke og i stedet bruger streamingtjenes­ter til at underholde sig med.

Få det store overblik over testen på Testuniverset.dk

Lang vej endnu
Senest oplyste TDC, at de havde mistet 22.000 tv-kunder i første kvartal af 2017, og pegede på et stigende forbrug af streamingtjenester som forklaring.

Men kan stremingtjenes­ter levere samme stabile oplevelse som kabel-tv?

»Nej. Over en bred kam er vi stadigvæk tre eller fire år fra, at det hele bare spiller med streaming. Så streaming kan ikke helt erstatte din tv-oplevelse endnu,« siger Rasmus Larsen fra FlatpanelsDK og forklarer:

»Der mangler noget brugervenlighed – for eksempel søgefunktioner på tværs af tjenesterne. Man navigerer meget i isolerede siloer, som det er i dag. Og så er for mange af de her tjenester teknisk bygget på fortidens viden og systemer. Der er mange selskaber, som arbejder på nye systemer, som vil forbedre stabiliteten markant. Så det kommer, men der er lang vej endnu.«

Streamingtjenester banker tv-pakker


»Netflix er toneangivende«

Netflix er verdens føren­de streamingtjenetse, og det skinner tydeligt igennem i den tekniske test.

»Netflix er toneangivende på alle parametre. De har gjort rigtig meget ud af det tekniske og bruger mange ressourcer på det. Det kan man tydeligt se,« siger Rasmus Larsen fra FlatpanelsDK.

Han mener, at Netflix’ dominerende position i forhold til de danske tjenes­ter afspejler, at de danske udbydere ikke har taget streaming seriøst nok.

»Jeg kan huske folk i den etablerede tv-branche i Danmark, som for få år siden grinede af Netflix. Man mente ikke, at de ville blive en seriøs spiller. Nu er Netflix med afstand den største tjeneste i Danmark. Man så ikke potentialet, og derfor er Netflix nu to-tre år foran på det tekniske,« siger Rasmus Larsen.

Digital analytiker Claus Bülow Christensen er heller ikke overrasket over Netflix’ førsteplads.

»Det har fra starten været en indgroet del af deres forretningsmodel, at det tekniske skal være stærkt, og at de skal have en stabil og brugervenlig flade. De rekrutterede hurtigt de dygtigste hoveder på det her felt, så de har virkelig investeret i det,« siger han.


Dplay har »helt basale tekniske problemer«

I bunden af feltet ligger tre danske tjenester. Værst står det til hos Dplay.

»Jeg ved ikke, hvad der foregår. Det er meget mærkeligt. Der sker ting, som ikke er i orden, og som man ikke gider betale for som kunde. Det er helt basale tekniske problemer, man løber ind i, og det er virkelig skidt,« siger Rasmus Larsen og kvitterer med en bundkarakter.

Hos Dplay er man ærgerlig over vurderingen.

»Vi havde naturligvis håbet, at Dplay havde klaret sig bedre i testen. Vi må samtidig bare sige, at der er blevet sat en enormt høj barre på området af digitale pionerer som Netflix, Amazon og HBO. I det selskab bliver vores tekniske platform udfordret, som det er i dag,« skriver Rasmus Breum Mariegaard, kommunikationschef for Discovery Networks Danmark, i en mail til Søndagsavisen.

Han undrer sig over, at testen ikke tager højde for indholdet på Dplay, men erkender, at der er plads til forbedring. Derfor bliver Dplay nu relanceret med en mere stabil platform.

»Så selvom vi ikke er glade for placeringen i Søndagsavisens test, tror vi, at fremtiden tegner meget lysere for Dplay. Med en stærkere teknisk platform vil vores stærke indhold kombineret med skarpe priser for alvor komme til sin ret,« skriver han.


»Sørgelige Blockbuster« er den største skuffelse

Selvom både Dplay og Filmstriben.dk er dårligere placeret i den samlede stilling, peger begge eksperter, som Søndagsavisen har talt med, på Blockbuster som feltets klart største skuffelse.

»Det er endnu ikke lykkedes mig at se en film til ende uden buffering eller udfald. Niveauet er simpelthen under lavmålet, når man tænker på, at folk rent faktisk skal betale penge for det her,« siger Rasmus Larsen fra FlatpanelsDK.

Digital analytiker Claus Bülow Christensen kalder Blockbusters placering »sørgelig«.

»Det er faktisk ret sørgeligt med Blockbuster. Det er et elsket, gammelt brand, som TDC købte for at kunne skabe tillid og sende folk tilbage til den gode gamle tid med at gå ned i en Blockbuster-butik og leje en film. Men det har bare aldrig rigtig fungeret. Det virker, som om det er gået galt fra starten,« siger han.

Hos Blockbuster er direktør Casper Hald ked af kritikken.

»Jeg må ærligt sige, at vi har haft vores andel af tekniske problemer i de to år, vi har eksisteret, og det er ikke altid, vi har været lige godt forberedt eller lige gode til at løse dem hurtigt nok. Vi er altid kede af det, når kunder henvender sig med dårlige oplevelser. Tingene skal selvfølgelig være i orden,« siger Casper Hald.

Han forklarer, at problemerne blandt andet er opstået, fordi tjenesten løbende har haft større vækst i antallet af brugere, end den tekniske platform har været gearet til. Dermed er Blockbuster blevet ramt af sin egen succes.

»Derfor tester vi i øjeblikket en ny platform, som vi ruller ud senere på året. Det er en større motor, og der vil de her ting ikke kunne lægge os ned. Så hvis I kører testen igen, når vi har fået vores nye platform på plads, vil vi klare os noget bedre,« siger Casper Hald.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes