Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

4 gode råd til en sundere hverdag med mere overskud

sundtakeaway

sundtakeaway

I en travl hverdag hvor du skal passe arbejde, træning, børn, veninder og meget andet, kan det være svært at leve sundt og samtidig have overskud. De fleste kender til at dratte om på sofaen kl. 20, når børnene lagt i seng. Men med få aktive tiltag kan du indføre gode rutiner, der hjælper med at optimere din tid, så du får mere overskud i hverdagen.

Få sendt måltider lige til døren

Det er et evigt problem at være kreativ og finde på nye måltider i hverdagen – og det tager både tid at handle ind og undersøge nettet for nye spændende opskrifter. Og selvom det ikke er nogen ny og banebrydende opfindelse, er måltidskasser guld værd i en travl dagligdag.

For kassen gør hele arbejdet for dig. Du får råvarer leveret lige til døren, du skal ikke selv bryde hovedet med opskrifter, og du kan samtidig vælge en sund og lækker variant, så du og din familie får fisk og en god, varieret kost hver eneste uge. Det bliver ikke meget lettere.

Kombiner træning og transport

Slår du dig selv oveni hovedet hver aften, når du nu igen ikke fik trænet? Du er ikke alene. Men det handler i høj grad om både at planlægge og prioritere din træning. Læg den ind i din kalender på lige fod med et møde eller andet vigtigt, så den får samme prioritet, og du dermed sikrer dig, at du får det gjort.

Det er en god idé at optimere din tid bedst muligt, så du skaber plads til træningen. Så selvom du har lidt langt på arbejde, hvorfor så ikke tage cyklen? Du kan også snøre løbeskoene og bruge transporttiden på arbejde som træningstid. Hvis du ikke vil komme svedig på job, og der ikke er mulighed for et bad på din arbejdsplads, kan du i stedet løbe hjem og køre med offentlig transport eller en kollega på arbejde.

Invester i en lækker drikkedunk

Det kan ikke nævnes for mange gange: Vand er vigtigt for din sundhed. Mangler din krop væske, kan du hurtigt føle dig mat og træt – for dehydrering virker nedsættende på din koncentrationsevne. Og vand er ikke kun godt for hjernen, det er mindst lige så vigtigt for hud og hår som dyrere cremer, lotions og shampooer. Får dine hudceller rigeligt med vand, vil din hud fremstå blødere og fugtmættet.

Der er altså masser af gode grunde til at drikke rigeligt med vand. Har du svært ved at få tilstrækkeligt med væske indenbords, er det en god idé at investere i en lækker glas-drikkedunk. Stil den på dit skrivebord på arbejdet, så du hele tiden bliver mindet om, at du skal huske at drikke rigeligt med vand.

Planlæg din søvn

Din søvn er vigtig – det er ikke noget nyt. Men hvis du får indlagt gode søvnvaner i din hverdag, vil du hurtigt finde ud af, hvor vigtig den egentlig er. For med den rigtige mængde søvn vil du hurtigt få mere energi i hverdagen.

Derfor skal du forberede dig inden sengetid. Sluk tv, tablet og læg smartphonen væk et stykke tid, inden du går i seng. Den kunstige belysning fra dine devices forvirrer dit indre ur, så du får svært ved at sove, når du endelig får lagt hovedet på puden. Sørg også for at gå i seng nogenlunde samme tid hver aften, så du får en god søvnrytme, der skaber mere ro i krop og sjæl.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes