Løbebåndet – elsket og hadet

Løbebåndet

Løbebåndet

Og dog – på trods af de mage negative tanker er der også noget positivt at sige. Selvom mange finder ud af, at det ikke giver de samme fordele, som vejen eller kondistien tilbyder, ender det alligevel med, at man ser lyset forude og tager åbenbaringen til sig. Er man først kommet dertil, er der ikke langt til, at man får indarbejdet løbebåndet i den daglige fitness.

Det handler om kvalitet

Kvalitet er afgørende hvis du vil sikre dig, at du får de bedste oplevelse ud af at jogge på et løbebånd. Fitnesscentre har ofte løbebånd i høj kvalitet, og står man i den situation, at man vil have et bånd derhjemme, skulle det jo helst ende med at blive det samme.

Et løbebånd i høj kvalitet er så solidt bygget og leveret med en så bred vifte af forskellige træningsprogrammer, at det borger for en virkelig god træning. Du kan rolig lade dig overbevise af, at de data, der præsenteres under en træning (f.eks. Tempo, afstand, tid, hældning, kalorier, puls osv.) er ret præcise.

Det gode løbebånd føles ikke alene solidt at løbe på; det leveres også med programmer for forskellige former for træning, hvor det for eksempel handler om tempo, intervaller og bakketræning.

Du kan se de bedste løbebånd til hjemmebrug her i Kondition.dk’s store løbebånd test.

Hvad kedsomhedsfaktoren angår, er det tilrådeligt, at man forsøger at holde sig indenfor en times løb, mens man lyttet til podcasts eller musik på sin iPhone. De bedste maskiner har tilslutning af din iPhone (eller iPod) til systemet, mens du kan lytte til, eller se programmer på løbebåndets LCD-skærm. På den måde kan man nemt gennemføre 20 kilometer lange kørsler (ca. 2½ time) på et løbebånd.

Det handler også om fordele

At have adgang dagligt til et løbebånd af høj kvalitet, giver dig en mulighed for at følge et program, uanset tidspunkter i løbet af dagen eller vejrforholdene udenfor dine vinduer, hvor udendørs jogging kan foregå.

Selv når de værste vejrforhold forårsager skader kan du – hvis du selv går fri – og uanset om det anbefales, at man holder sig indendørs stadig gennemføre din træning. Det kan regne, det kan sne eller vindforholdene kører på orkanstyrke. Lige meget er det sådan, at du fortsat kan gennemføre dine 20 km. indendørs.

Hvis ikke du have adgang til et løbebånd af høj kvalitet, ville det have skabt et veritabelt kaos, når det kommer til dit træningsprogram.

Fast tempo eller intervaltræning?

Har du behov for at opretholde tempoet, er det en stor fordel, at du på løbebåndet kan holde et konstant tempo, der ikke er for langsomt på samme tid med, at det forbliver konstant. Medmindre du vil ryge af båndets bagside, er du tvunget til at holde tempoet.

Er du en, der praktiserer intervaltræning, er dette meget nyttigt, fordi ens medfødte dovenskab leder til, at man vil forsøge at slappe af. Det er, når man løber i det fri egentligt ikke noget, man mærker, Det sker umærkeligt. Man løber i forskellige tempi, fordi man ind imellem ikke har lungekapacitet til at optage ilt nok. På et løbebånd har man imidlertid ikke noget andet valg end at holde trit. Man behøver ikke at tænke over det, man skal bare løbe.

Og skulle det endeligt være sådan, at man er oppe i for højt et tempo, kan man selvfølgeligt altid sætte det ned via båndets instrumentarium.

En anden motionsmaskine som også er god til intervaltræning er motionscyklen. Den er blevet testet her. Motionscyklen har også en masse fordele, som du kan læse meget mere om ved at klikke på linket.

Træningen får yderligere dimensioner

At løbe på et bånd modvirker monotonien ved at tage de samme træningsruter. Med løbebåndet kan man bruge andre muskler, end de man normalt bruger, når man løber i det fri. Dette har den fordel, at du udvikler andre muskler end de, du normalt bruger – især hvis du bruger dem til intervaltræning og løb i kuperet terræn.

Overfladen på et løbebånd er ret blød, og det føles ikke så hårdt som på en asfalteret vej eller frostfast jord. Dette er kun en yderligere fordel, især hvis det handler om at rette på ben- og muskelskader.

Skader på selve løbebåndet kan have at gøre med forkert indstillinger og for optimistiske forsæt m.h.t., hvad man reelt kan klare. Og er uheldet først ude, er det vigtigt at løbebåndet er forsynet med barrer på siderne, man kan holde fast i.

Selvom du sikkert fortsat foretrækker at løbe udendørs i forbindelse med det meste af dine løbetræning, er det måske en yderligere dimension i afvekslingen, at du f.eks. kunne varme op til den udendørs træning. Yderligere kan du veksle mellem indendørs og udendørs træning.

Hvornår du foretrækker det ene fremfor det andet, er naturligt nok afhængigt af vejrforholdene på en bestemt dag.

Når først man erhvervet sig et løbebånd, får man også et helt nyt syn på, hvordan løbebåndet effektivt kan forbedre løbetræningen.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.