De typiske grunde til dit dårlige humør

vred-sur-mand

vred-sur-mand

Det kan sjældent ses uden på, når vi har ondt i sjælen. Og samtidig kan det måske være svært selv at finde den præcise årsag til, at vi føler os triste og er i dårligt humør.

Psykologen og forfatteren Guy Winch forklarer til Huffingtonpost.com, at der som oftest ligger en ud af tre overordnede faktorer til grund for vores tristesse. Og hvis du kan lokalisere, om det enten er den ene eller den anden, der er din forklaring, så er du første skridt på vejen til at få det bedre.

Vidste du, at væskemangel også kan give dårligt humør?

1) Afvisning

Er du blevet overset af en gruppe kolleger, der har planlagt at gå ud at få fyraftensøl? Eller har ham den tilfældige du mødte i weekenden ikke skrevet, selvom han selv bad om dit nummer? En afvisning kan være tydelig og direkte og komme fra et menneske, som vi holder meget af, og i disse tilfælde vil det ikke være svært at lokalisere, hvor smerten kommer fra.

Men Guy Winch forklarer, at vi genetisk er kodede til at tage alle mulige former for afvisninger – store som små – nært. Også selvom de kommer fra en ganske uinteressant fyr, som du har mødt i weekenden, og som du alligevel ikke vil have noget med at gøre. Og det er nok til at sende humørbarometeret i bund.

Psykologen anbefaler, at du gør noget aktivt for at lægge afvisningen bag dig. Erkend fx, at det er meget lettere ikke at have kontakt med en mand, du alligevel ikke gider. Og tag selv fat i et par kolleger eller nogle gode venner, og spørg, om de har lyst til at hænge ud med dig.

3 ting, der får dig i godt humør på 2 minutter

2) Komplimenter

Ros er ment som præcis det modsatte – nemlig at få dig til at føle velbehag. Men for mange mennesker kan de have den helt modsatte effekt. Det sker især, hvis du generelt lider af et lavt selvværd og har svært ved at tro på, at der er noget godt at sige om dig selv.

Guy Winch anbefaler følgende øvelse, hvis du har fået et kompliment, du ikke tror på: Tag et stykke papir og en kuglepen, og skriv to-fire positive ting ned omkring dig selv, som, du rent faktisk selv tror på, er sande.

Det kan være ’er god til at lytte’ eller ’er loyal over for folk jeg holder af’. At læse disse ting omkring dig selv kan være med til at skubbe dit dårlige humør i baggrunden, fordi du bliver mindet om nogle kvaliteter, som du faktisk selv mener, du indeholder.

Manglende sex påvirker også dit humør. Læs her, hvad der ellers sker, når du ikke har sex

3) Skyldfølelse

Skyldfølelse er et ganske almindeligt fænomen hos et velfungerende menneske. Hvis du ikke kunne føle skyld, ville du være en form for psykopat. Men skyldfølelsen må ikke tage overhånd, så du bliver neurotisk.

Hvis du rent faktisk ved, at du har gjort noget forkert over for nogen, så tag tyren ved hornene og sig undskyld til rette vedkommende.

Det vigtigste her er, at du skal mene det og vise over for vedkommende, at du oprigtigt er ked af dine handlinger. Ellers vil spændingerne fortsat være der, og du vil have svært ved at komme ud af dit dårlige humør på trods.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1