Kom til bunds i de rodede papirbunker – én gang for alle!

Selvom meget af den post, vi får, er e-post, så modtager vi stadig masser af papir, der kan ligge og rode i hjemmet. Tænk bare på kvitteringer, børnetegninger, brugsanvisninger, reklamer og invitationer.

Oprydningskonsulent Kamille Sommer fra oprydningenskonsulenten.dk hjælper dig her med at få bugt med de mange papirbunker og giver dig gode råd til nemme systemer, der kan opretholde orden i hjemmet.

Et stykke A4-papir på 21×29,7 centimeter virker muligvis ret uskyldigt. Men når der er for mange af dem, går det galt, og papirbunker er noget af det, der får vores hjem til at fremstå allermest rodet.

Ofte er det alt fra aviser og reklamer til små kvitteringer og forsikringspapirer, der forvilder sig alle mulige steder hen i hjemmet. Er der for meget af det, stresser det vores hjerner, fortæller Kamille Sommer, der er oprydningskonsulent.

“Rod er ikke sundt for os. Vores hjerner er slet ikke designet til, at vi har alle de her ting omkring os. Vi ser det som en masse små projekter, der skal klares,” pointerer hun.

Vælg et system
Kamille Sommer fremhæver, at rod ofte kommer af manglen på effektive systemer i hjemmet.

“Papir er kedeligt at rydde op. Vi er dårlige til at få sat det i mapper med det samme, så vi ender med at få lavet mange bunker, der langsomt vokser sig store,” forklarer hun.

Derfor er første skridt i processen med at få styr på papirbunkerne at beslutte sig for et system, man kan opretholde.

“Det er vigtigt at lave et system, der virker for dig, og som du følger. Man kan arkivere det på vidt forskellige måder. Hvis du for eksempel ikke er god til at få arkiveret papirer i en mappe, så skal du måske vælge kassette-mapper, som du hurtigt kan smide papirerne i,” foreslår oprydningseksperten.

6 idéer til arkivsystemer:

  1. Mapper med forskellige temaer udenpå: bank, skole, fritid m.m.
  2. Kassettemapper – hvis datoerne er mindre vigtige.
  3. Harmonikamapper – hvis det skal gå hurtigt i hverdagen.
  4. Kasser – kan være gode til papirbunker i større mængder, for eksempel børnetegninger.
  5. Plastlommer eller kuverter – til mindre ting som brugsanvisninger, kvitteringer, gavekort og lignende.
  6. Digitale mapper – her scanner du dine papirer ind, så du har dem på computeren.

Første fase: Tre bunker
Du begynder med at samle alle de løse papirer, du har liggende i en stor bunke, forklarer Kamille Sommer.

Sørg for at have god bordplads eller gulvplads til at sortere papirerne ud i tre mindre bunker:

  1. Handles på straks.
  2. Skal arkiveres.
  3. Skal smides ud eller sendes videre.

Når du har inddelt papirerne i de tre kategorier, foreslår Kamille Sommer, at du først kaster dig over ‘Handles på straks’-kategorien. Det kan være presserende ting som invitationer, der skal svares på, eller regninger, der skal betales.

Få det ordnet, så du hurtigt kan lægge dem over i en af de to andre kategorier.

Læs også: Ryd op i hjemmet på et kvarter – sæt i gang!

Anden fase: Arkivering
Når du har klaret de presserende ting, kan du gå i gang med selve arkiveringen af papirerne, fortæller Kamille Sommer.

Her sorterer du papirerne igen efter det system, du nu har valgt. Det kan være efter tema, dato, årstal, størrelse eller noget helt femte. Sæt til sidst papirerne ind i de mapper, kasser, plastlommer, skuffer eller hvad du nu har valgt.

Bankpapirer
“Mange bankpapirer kommer i dag som e-post. Fysiske papirer kan man vælge at scanne ind og lægge i e-boks eller på computeren. Heldigvis skal vi ikke gemme så mange af de ting, vi får fra banken, da det ligger i netbank i forvejen,” siger oprydningskonsulenten.

Børnetegninger
“Man kan ikke gemme alt, hvad børn producerer, for så drukner vi i det. Gem de bedste tegninger – udvælg dem eventuelt sammen med barnet – og læg dem i en mappe eller kasse,” foreslår Kamille Sommer.

Læs også: Smid ud, ryd op, gem væk! Sådan gør du 2017 overskueligt

Kvitteringer, brugsanvisninger og gavekort
“Mange tager billeder af deres kvitteringer og uploader dem i programmer som Evernote. Ellers kan du samle dem i plastiklommer og gennemgå dem engang imellem. Jeg har selv haft succes med at putte kvitteringer i kuverter med årstal udenpå. Når der så er gået et vist antal år, kan jeg gennemgå dem og se, om de stadig er relevante at gemme,” siger Kamille Sommer.

“Brugsanvisninger kan man ikke altid huske, hvad er til. Jeg er begyndt at skrive det uden på dem, hvis det ikke fremgår tydeligt. Hvis der følger små stykker værktøj med som fx til møbler fra Ikea, skriver jeg møbelnavn og årstal på og lægger det sammen med brugsanvisningen,” fortæller oprydningseksperten.

Se flere smarte arkivsystemer i billedbanken på Houzz

Aviser og magasiner
“Hvis der er artikler, du vil gemme, så riv dem ud og put dem i charteks. Det er meget sjældent, vi får åbnet et gammelt magasin, når vi først har lagt det fra os. Ofte kommer der de samme tilbagevendende temaer i aviser og blade hvert år, så smid de gamle ud i papircontaineren,” siger Kamille Sommer.

Tredje fase: Smid ud eller giv videre
Til sidst gælder det bunken med papirer, som skal smides ud eller gives videre til andre. Kamille Sommer opfordrer folk til at lægge dem i en papircontainer, så de kan genbruges.

Skal nogle af dine gamle blade eller papirer gives videre til andre, så gør det hurtigt, så der ikke opstår nye papirbunker i hjemmet.

Hold orden i dit system
Én ting er at tage en kæmpe oprydningstørn i papirbunkerne. En anden ting er at vedligeholde det system, man har skabt.

“Det handler om, at du enten rydder op, hver gang, du får papirer ind ad døren, eller har en fast dag om ugen, hvor du får styr på papirerne. Du må ikke gøre det for besværligt for dig selv. Hvis du kun sorterer papirer hvert halve år, bliver det en sur og tidskrævende tjans,” understreger oprydningskonsulent Kamille Sommer.

Så skriv ind i kalenderen, hvornår du bruger fem minutter på at sortere de nyeste papirer.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt løbende at gennemgå sine arkivmapper.

“Selv om man engang har arkiveret en masse, skal der ryddes op i det nu og da. For som tiden går, er der ting, som engang var vigtige, men som ikke længere betyder noget for én eller er aktuelle. Så du kan sagtens finde rod i dit arkiv,” slutter oprydningskonsulenten.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1