Gode råd, når du får rengøringshjælp

Hvis du skal have rengøringshjælp i dit hus eller din lejlighed, er det vigtigt at få aftalt præcist, hvad du skal have gjort rent, og hvad der sker, hvis din normale rengøringshjælp er syg.

Lav en aftale med din rengøringshjælp, inden rengøringen starter. Du kan med fordel følge nedestående råd. På den måde sikrer du dig, at der ikke opstår tvivlsspørgsmål.

  • Book et orienteringsmøde, så du sikrer, at kemien med rengøringsfirmaet er o.k.
  • Aftal, om du selv skal stå for oprydningen, inden rengøringshjælpen ankommer. Hvis du selv rydder op, er det nemmere for rengøringshjælpen at gøre rent, hvilket kan nedbringe prisen og forbedre selve rengøringen.
  • Lav en aftaleseddel, der forventningsafstemmer jeres ønsker og krav. Det er svært at gøre hovedrent i et hus på to timer. Derfor bør du aftale og nedskrive i den endelige kontrakt, hvad der præcist skal gøres – og i hvilken rækkefølge. Hvad præcist afhænger af, hvor meget du selv vil gøre rent før/efter og hvor tit rengøringshjælpen skal komme.
  • Du bør også afklare, hvilke opgaver der er vigtigst i tilfælde af, at alle opgaver ikke kan nåes. Du kan også sætte krav til, hvilke rengøringsmidler eller -metoder, der bruges.

Det kan være en fordel at være hjemme den første dag, rengøringshjælpen kommer. Ikke for at overvåge personen, men fordi det kan bidrage til nye spørgsmål eller aftaler. På den måde kan man også præcisere de vigtigste punkter i aftalesedlen mundtligt.

På bolius.dk kan du læse om fradrag og om fordele og ulemper ved ”sort” og ”hvid” rengøring

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes