Det skal du huske, når du fraflytter en lejlighed

Det betyder, at du nu skal fraflytte din nuværende lejlighed og spændingen vil ingen ende tage. Du glæder dig til at flytte, men forud venter en masse praktisk gøremål, som skal klares, inden du kan sige helt farvel til den gamle lejlighed. Her er en liste med ting, som du blandt andet skal huske, når du har opsagt din lejlighed og meldt flytning hos folkeregistret gennem borger.dk.

Lejemålet skal istandsættes

Når du fraflytter en lejlighed skal den istandsættes. Afhængig af om der er tale om en A- eller B-ordning, skal du stå for dele af istandsættelsen. Ved en A-vedligeholdelsesordning skal der foretages en normalistandsættelse af lejemålet, som du, som lejer, deler med udlejer. Fordelingen af udgifterne afhænger af, hvor længe du har boet i lejligheden, da udlejer gradvist overtager udgifterne til istandsættelsen med eksempelvis 1 % pr. måned. Normalistandsættelsen skal altid udføres af autoriserede håndværkere, så du må altså ikke selv begynde at lappe huller og male vægge. Det skal du have en professionel maler til at hjælpe med. Ved B-ordning skal du ikke betale noget ved fraflytning af lejemålet, medmindre du har misligholdt dele af lejligheden. Til gengæld har du en vedligeholdelseskonto, som du kan benytte, indtil du opsiger lejemålet.

Husk at give din nye adresse

Når du har meldt flytning, vil folkeregistret automatisk give besked til alle offentlige kontorer og institutioner. Dette indebærer blandt andet licens, uddannelsessteder og forsikringsselskaber. Til gengæld skal du blandt andet selv give din arbejdsgiver, tandlæge og leverandører af telefon, tv og internet besked om din nye adresse. Er du i tvivl, om en virksomhed eller institution har fået din nye adresse fra folkeregistret, kan du altid kontakte dem for en sikkerheds skyld, så du ikke risikerer, at de ikke er opdateret. 

Hvad skal du gøre i forhold til post og reklamer?

Som nævnt modtager alle offentlige institutioner og kontorer din nye adresse automatisk. Det gælder også PostNord, og du behøver derfor ikke gøre mere i forhold til levering af dine pakker og breve. Til gengæld er det vigtigt, at du hurtigst muligt sætter dit navn på din nye postkasse, da postvæsenet ellers ikke har pligt til at levere din post. Det kan blandt andet betyde, at du ikke modtager dit nye sundhedskort eller NemID. Når du flytter ophører dit “Reklamer – Nej tak”, “Reklamer og gratisaviser – Nej tak” eller “Nej tak+”, hvis du tidligere har været tilmeldt dette på din gamle adresse. Du skal derfor selv tilmelde dig igen på din nye adresse.

Hvordan skal selve flytningen foregå?

At flytte kan være en omfattende process, og derfor er det en god idé at planlægge det i god tid. Sørg for at have rigeligt af flyttekasser, bobleplast, avispapir og/eller flyttetæpper, så du kan pakke dine ting forsvarligt ned. De skal helst ikke gå i stykker undervejs. Du bør også have styr på, om du selv kan stå for flytningen, eller om du skal have hjælp af venner, familie eller professionelle flyttefolk. Det afhænger meget af, hvor mange møbler du har, hvor langt du skal flytte og hvad dit flyttebudget lyder på.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.