Det kan betale sig at forhandle om prisen

Kia Saxkjær køber stort set aldrig noget til fuld pris. På en tur rundt i stormagasinet Field's i København lykkes det hende da også at forhandle gode rabatter hjem og få ekstra varer med gratis i mange butikker. Foto: Per ” Gudmand

10 minutter efter at vi er gået ind i Synoptik, bliver Dankortet kørt igennem. Beløbet på terminalen er 20 procent lavere end på prisskiltet på det par Rayban-solbriller, der ligger i posen på disken. Og så ligger der endda også et par flasker brillerens, som vi har fået gratis.

»Jeg køber helst ikke noget til fuld pris, så føler jeg mig lidt snydt,« fortæller Kia Saxkjær, som er stifter af og salgsdirektør i PrisAgenterne ApS, der hjælper virksomheder og private med at forhandle de bedste priser hjem på alt fra telefoni til bankforretninger og forsikringer.


Ros og venlighed er vejen frem

Kia Saxkjær er taget med Søndagsavisen på forhandlingsturne i butikkerne i stormagasinet Field’s på Amager for at se, hvor store rabatter hun kan prutte sig til.

Indgangsvinklen er den samme hver gang. Lade ekspedienten tale sig varm og derefter sætte ind med spørgsmålet: »Hvor meget rabat kan du så give mig?« Ikke noget med at give mulighed for et nej.

Hun accepterer heller ikke ekspedientens første tilbud om 10 procent rabat. Med smil i både stemmen og på læben presser hun yderligere på.

»Du må da kunne gøre det lidt bedre. Har du ikke en sælgerrabat, du kan give? Du ligner en, der har været her længe.«

Med lige dele ros, smil og venlighed bider Kia Saxkjær sig fast i forhandlingen, og hendes tålmodighed betaler sig. Efter lidt tid vender ekspedienten tilbage efter en tur til computeren ved disken.

»O.k., jeg kan give dig 20 procent.«

»Det er i orden! Så får du også en high-five,« siger Kia Saxkjær med et grin og klasker sin håndflade mod ekspedientens.

Rabatten er ikke en del af Synoptiks normale politik, lyder meldingen fra kædens marketingdirektør, Thomas Koefoed:

»I dette tilfælde har medarbejderen strakt sig ud over vores generelle retningslinjer, hvad gælder priser. Det er simpelthen en menneskelig fejl,« siger han.


Kend dine lokale butikker

Man behøver ikke være professionel for at kunne opnå rabat. En undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2010 viste, at hver fjerde forbruger typisk forhandler om priserne, og af dem opnår ni ud af ti en besparelse.

Pensionist Niels Møller Rendlev fra København er en af dem, der jagter rabat, når han fylder indkøbskurven – og han får det ofte.

»Jeg har gode erfaringer med at forhandle om prisen i blandt andet Irma. I særdeleshed på vin. Der er en kæmpe avance,« fortæller han.

Også i slagterafdelingen i supermarkedet forhandler han sig gerne til en billigere bøf til vinen.

»Det er en rigtig god idé at handle lokalt og blive gode venner med folk. Min erfaring er i hvert fald, at det bliver endnu nemmere at få rabat på den måde,« siger Niels Møller Rendlev.


Det skader aldrig at spørge

Hos Elgiganten i Field’s forelsker Kia Saxkjær sig i en støvsuger fra Miele til 2.199 kroner, og der skal ikke meget overtalelse til, før sælgeren begynder at taste på computeren for at finde en god pris.

Og man kan roligt spørge efter rabat. Det fortæller communications manager i Elgiganten Frederik Danvig.

»Som udgangspunkt har vi ikke nogen politik. Det er en afvejning, hver sælger foretager. De har mandat til at give en skarp pris, hvis det kan lade sig gøre. Det kan det ikke altid, men vi strækker os langt,« siger Frederik Danvig.

Han afviser dog, at det betyder for høje priser for dem, der ikke spørger efter rabat.

»Vi har nogle af markedets laveste priser, så det vil jeg afvise. Men det har altid været sådan, at nogle prutter om prisen og synes, at det er fint, mens andre ikke bryder sig om det.«


Usikkerhed hævner sig

Desuden gælder det om at tro på, at man kan få rabat. Er man selv i tvivl, bliver det for alvor svært at overbevise forhandleren. Det forklarer forhandlingsrådgiver Malene Rix.

»Der er mange, der synes, at det er pinligt at forhandle om prisen i en almindelig butik. Har man det sådan, kan det være rigtig svært at være overbevisende. I stedet kommer man til at lyde usikker og bliver nem at afvise,« siger Malene Rix.

Hun anbefaler at gøre et grundigt stykke forarbejde, så man kender priserne og udvalget på markedet, inden man begiver sig ud i butikkerne. Det samme råd giver kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels Enemærke.

»Den bedste måde at forhandle om prisen på er en tretrinsraket, hvor man først afklarer sit behov, derefter finder ud af, hvor man kan købe varen bedst og billigst, og til sidst forhandler for at se, om man kan skrue yderligere på prisen.«

Han råder generelt alle til at forsøge at forhandle om priserne.

»Hvis forbrugerne ikke reagerer, har virksomhederne ikke det nødvendige incitament til at holde sig på tæerne og tilbyde de bedste og billigste produkter,« forklarer Niels Enemærke.


Rabat kan være andet end penge

Tilbage i storcentret Field’s er PrisAgenten Kia Saxkjær fortsat på jagt efter rabat og nedslag. Det er dog ikke alle butikker, der er lige villige til at slå procenter af salget. Men det får hende ikke til at give op. I Sportmaster er hun interesseret i et par løbebukser til 500 kroner.

»Jeg må simpelthen ikke give rabat. Vi har fået besked ovenfra om, at det skal være ens for alle,« siger den unge ekspedient med et undskyldende træk på skulderen.

»Hvad kan du så gøre, så du gør mig glad uden at få for meget ballade?« fortsætter Kia Saxkjær ufortrødent. Med succes. For mens der ikke er kontante rabatter at hente, ender ekspedienten efter yderligere bearbejdning med at lægge tre par løbestrømper til en værdi af 150 kroner med i posen.

»Det gælder simpelthen om at antage, at de har en eller anden form for rabat at give af. Jeg ved, at der, hvor der er sælgere involveret, kan man som regel opnå en eller anden form for rabat,« fastslår Kia Saxkjær.


Ikke alle giver rabat

Der var dog nogle steder, den ihærdige forhandler ikke havde heldet med sig. Blandt andet i Inspiration, hvor meldingen lød, at der skulle handles for over 5.000 kroner, inden en eventuel rabat kunne komme på tale, og i børnetøjsbutikken Name It, der kun giver rabat til tvillingefamilier mod forevisning af børnenes sygesikringsbeviser.

»Det undrer mig faktisk. Der er normalt en tårnhøj avance på tøj, men omvendt er det generelt et problem i markedet, at det på forhånd er bestemt, hvad nye varer må sælges til. Men tøj vil jeg generelt altid forsøge at forhandle om prisen på,« fastslår Kia Saxkjær.

Sådan gjorde viSøndagsavisen tog på tur i storcentret Field’s på Amager, så butikkerne havde ensartede geografiske og kundemæssige forudsætninger.

Prisagent Kia Saxkjær optrådte som almindelig forbruger og afslørede ikke sit formål med at forhandle om prisen, men forhandlede på samme måde, som hun ville gøre som privatkunde. På intet tidspunkt afslørede Søndagsavisen sit forehavende for butikkerne, så udgangspunktet kunne være det samme i alle butikker, vi kom i.

TDC (butik)

Vi forhandler om en iPhone 5s 16gb, et abonnement med fri tale/2 GB samt yderligere 5 GB data og tv-pakken Viasat Mellem. Vi opnår rabat på abonnementet på 100 kr./md. og sparer oprettelsesgebyr på 199 kr. for abonnementet samt gebyr for tv-installationen på 999 kr..

9.688 kroner.*

1.798 kroner* (19 procent).* Ved seks måneders binding.

Er det svært at komme i gang, så gå på loppemarked som træning. Her forventes det, at man handler om priserne, så det kan være god træning uden at virke for grænseoverskridende.

Sørg for at tale med en medarbejder, der har mandat til at give rabat. Kassepersonalet i supermarkeder eller de yngste ansatte i butikker har sjældent mandat til at give rabat. Butikschefen ved mere om, hvor der kan skæres procenter af.

»Kan jeg få rabat?« er for nemt at svare nej til. Spørg i stedet: »Hvad kan du give i rabat?« Det giver et bedre udgangspunkt for at forhandle.

Et nej er ikke en konklusion. Det er tværtimod der, forhandlingen begynder. Accepter forhandlingssituationen. Får du ja med det samme, vil du sandsynligvis føle, at handlen ikke er lige så god, som hvis du først får nej og må forhandle dig frem.

Jo bedre du kender markedet, desto bedre rustet er du til at forhandle om priserne. Vid, hvad din ønskede vare koster i andre butikker og på nettet. Vid også, hvorfor du vil købe varen i denne butik fremfor det billigste sted.

Hav styr på, hvilken pris du som minimum vil acceptere, og om det er afgørende at få rabat, før du vil købe. Vær klar til at gå, hvis du ikke opnår rabat. Derfor kan det anbefales at indlede forhandlingen straks, du kommer ind i butikken, fremfor når du står ved kassen med favnen fuld af varer.

Kan du ikke opnå en kontant rabat, er det måske muligt at få lidt ekstra med i posen: strømper eller bælte, når du køber nyt tøj. Lygter og kurv til cyklen. En udvidet serviceaftale.

Vær flink, venlig og imødekommende. Handlen skal være en positiv oplevelse for alle parter. At være sur, skrap eller krævende skader mere, end det gavner.

Det er ikke alle steder, det giver mening at tage kampen om rabatten. Gå efter rabat på store køb og der, hvor du handler ofte, og hvor du kan opnå et godt forhold til de butiksansatte.

Kilder: Kia Saxkjær, Prisagenterne og forhandlingsrådgiver Malene Rix

Oplevelser i byen
Minby.dk - nyheder fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.