Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Sådan vil mobilselskaberne holde dig fast

Foto: Scanpix

Kampen om de danske mobilkunder får i stigende grad telefonselskaberne til at lokke med gratis adgang til hjemmesider, musiktjenester og andre ydelser end telefoni. Men ud over at fungere som lokkemad er abonnementerne også designet til at gøre det sværere at skifte selskab.

»Jo flere tjenester der er knyttet til abonnementet, jo mere omfattende og indviklet er det at skifte. Man inkluderer dem i bund og grund for at binde kunderne på hænder og fødder,« siger Nicholas Frederiksen, teleanalytiker hos Mobilkunden.dk.

Martin Salamon, teleekspert hos Forbrugerrådet Tænk, giver et par eksempler: »Man bruger jo ofte lang tid på at opbygge playlister i musiktjenesten eller lægger personlige billeder op i lagringstjenester, der er bundet til abonnementet,« siger han og fortsætter:

»Men når du skifter selskab, mister du dine playlister, og hvis du vil beholde dine billeder, skal du tegne et separat abonnement hos Microsoft. Idéen er at gøre beslutningen om at skifte selskab mere omfattende og besværlig.«

»Mobilkunder er troløse«

Teleselskabernes øgede indsats for at holde fast på kunderne sker, fordi mere end én million danskere skifter selskab hvert år. Godt 7 ud af 10 skifter for at få en telefon med i prisen, men de er sjældent kunder længe nok til, at mobilselskaberne rent faktisk tjener penge på dem.

Det betyder, at selskaberne taber penge på knap hver fjerde kunde, fordi de ikke når at tjene rabatten på telefonen ind, før kunden har skiftet selskab igen.

»Danske mobilkunder er i bund og grund troløse og opportunistiske. Vores grundtanke med Telmore Play var at skabe et produkt, der er så attraktivt, at man ikke bare lige skifter,« siger Rasmus Busk, kommerciel direktør i Telmore.

Han understreger dog, at kunderne ikke er teknisk bundet, og at aftalen kan opsiges fra dag til dag. Det samme påpeger Telenor, der netop har lanceret et abonnement, hvor Microsoft Office og lagringstjenesten OneDrive er inkluderet.

»Selvfølgelig vil vi gerne have, at de her abonnementer skaber loyale kunder. Men vi oplyser også kunderne om, at de skal tegne separat abonnement hos Microsoft, hvis de vil beholde deres tjenester, når de skifter til et andet selskab,« siger Lars Thomsen, kommerciel direktør i Telenor.

DET SKAL DU UNDERSØGE, FØR DU TEGNER ABONNEMENT

Hvad betaler du egentlig for? Sæt dig ind i, hvilke tjenester du rent faktisk vil bruge. Undersøg, hvad de koster enkeltvis, og regn så ud, om det samlede abonnement kan betale sig.

Får du præcis samme vilkår, som du ville få, hvis du købte abonnement direkte hos udbyderen? Eller er det en udvandet version? Undersøg udmeldelsesbetingelser. Hvor længe er du bundet?

Skal du betale et udtrædelsesbeløb, når du opsiger abonnementet? Er der binding på de enkelte abonnementer, som er længere end bindingen på dit mobilabonnement? Kan du tage playlister og tjenester med, eller mister du det hele ved opsigelse?

Kilde: Mobilkunden.dk, Forbrugerrådet Tænk

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes