Guide: Sådan undgår du at blive snydt af brugeranmeldelser

Brugeranmeldelser er utroligt populære, når vi handler på nettet

Brugeranmeldelser er utroligt populære, når vi handler på nettet

Forstå, hvad du går ind til

De fleste sider med brugeranmeldelser – for eksempel Trustpilot – tjener penge, fordi en virksomhed – eksempelvis Fona – betaler for at få indsamlet anmeldelser. Så hver gang en kunde handler hos Fona, kontakter Trustpilot kunden med en opfordring til at anmelde butikken. Det gør processen mere smidig for kunden, og derfor vil en betalende butik også have langt flere anmeldelser på sitet.

De butikker, der ikke betaler, bliver stadigvæk anmeldt på Trustpilot, men fordi de ikke betaler, bliver det ikke gjort lige så nemt for kunden. Det betyder, at ikke-betalende butikker oftest bliver anmeldt af kunder, der af egen drift gør en indsats for at skrive en anmeldelse. Og som vi ved: De mest motiverede forbrugere er ofte de utilfredse.

Derfor er det næsten uundgåeligt, at betalende butikker vil få anmeldelser, som dækker et bredere spænd af deres kunder, mens dem, der ikke betaler, oftest vil være præget af de lidt mere negative kunders anmeldelser.

Tag dine forbehold

Vær skeptisk, når du læser anmeldelser. Stil spørgsmål: Hvor mange anmeldelser har butikken fået? Er der 15 positive anmeldelser, så spørg dig selv: Hvornår er det egentlig, man giver en anmeldelse? Det er oftest, når man er sur, så her er måske tale om, at kunderne er blevet opfordret til at skrive en anmeldelse. Måske har de endda fået en lille rabat eller opsparet point i en butik ved at give den.

Jo flere anmeldelser, desto større del af butikkens kundekreds er repræsenteret.

Det stoler vi mest på, når vi skal handle

  • Venner, familie eller bekendte: 93%
  • Brugeranmeldelser på andre hjemmesider end butikkens: 72%
  • Det, som folk skriver på sociale medier: 58%

Kilde: YouGov for Trustpilot

Tænk på, at danskere er kritiske

Et forskningsprojekt på CBS undersøgte i 2013 forskellene på amerikanske og danske forbrugeres måde at skrive anmeldelser på. Resultatet var klart: Amerikanere er generelt mere positive end danskere. Om ikke andet siger forskningens resultater noget om, at man altid skal holde sig for øje, at forbrugere i andre lande har en anden referenceramme end din egen.

Krydstjek

Det kan være en rigtig god idé at se brugeranmeldelser på tværs af forskellige sites. Hvis du for eksempel kigger på et hotel i udlandet, kan du med fordel læse anmeldelser på booking.com, tripadvisor og hotels.com.­ På den måde ser du et bredere spænd af anmeldelser.

Vurder selve anmeldelsen

Det er altid en god idé at se, hvor og hvornår anmeldelsen er skrevet. Er der for eksempel et hav af positive anmeldelser, som er skrevet samme dag, skal du være skeptisk. Opdager du, at en bruger har skrevet samme anmeldelse på forskellige hjemmesider, er det et advarselstegn. Og så kan tingene ændre sig med tiden – er anmeldelsen skrevet i 2007, er den ikke nødvendigvis retvisende for situationen i dag.

Brug din sunde fornuft

Helt generelt er det en god idé altid at læse brugeranmeldelser med en vis kritisk distance. Husk altid: Hvis noget virker for godt til at være sandt, så er det nok også tilfældet.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1