Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

For mange børn kan ikke matematik: Kan dit barn løse denne opgave?

Malthe Struer Tetens fra 2.b på Kastrupgårdskolen i gang med matematik. Forskerne håber, at projektet TMTM vil højne børns regnefærdigheder.

Malthe Struer Tetens fra 2.b på Kastrupgårdskolen i gang med matematik. Forskerne håber, at projektet TMTM vil højne børns regnefærdigheder.

Kan dit barn løse denne opgave?

En cykelhandler har et antal 2-hjulede cykler og 3-hjulede scootere til salg. Tilsammen er der 8 sæder og 19 hjul.

Kan du regne ud, hvor mange cykler og scootere der er?

(Svaret står nederst på siden)

Kilde: Opgaven er fra forskningsprojektet TMTM og er givet til børn i 2. klasse.

Jeg har aldrig været god til tal, men har da klaret mig fint alligevel.

Den kommentar er ikke ualmindelig, når forældre ved skole-hjem-samtaler forsøger at forklare, hvorfor deres pode har svært ved at gange og trække fra. Det fortæller formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen.

Han bakkes op af Pia Beck Tonnesen, lektor, cand.scient. i matematik ved Professionshøjskolen Metropol i København.

»Der er en almen accept af, at det er i orden at være dårlig til at regne,« siger hun.

Tidlig indsats

En PISA-undersøgelse fra 2012 konkluderer da også, at for mange børn klarer sig middelmådigt i matematik, og det kan give problemer.

»Du skal bruge matematik mange steder – ikke kun på de lange uddannelser, men også hvis du for eksempel vil være håndværker,« siger Lena Lindenskov, der forsker i uddannelse og læring på Aarhus Universitet.

Sammen med Pia Beck Tonnesen står hun bag forskningsprojektet Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper (TMTM), der netop har modtaget 4,8 millioner kroner fra Egmont Fonden.

Projektet tager udgangspunkt i elever i 2. klasse og skal måle eff ekten af at give elever, der sakker agterud, en halv times eneundervisning fi re dage om ugen i 12 uger.

»Ofte holder eleverne op med at lære og mister lysten, og så falder de i et regnehul. Det vil sige, at der er ting, som de ikke lærer. Får man dem ikke op af det hul, er der mange muligheder, der går tabt,« siger Pia Beck Tonnensen.

Et eksempel på et regnehul kan være, at barnet ikke forstår at trække to tal fra hinanden.

Hjælper også de stærke

Projektet har ikke kun fokus på de svageste elever. Ofte sker der det, at de stærke mister interessen, hvis de keder sig. Og så kan de også falde i et regnehul og ende med at lære meget mindre, end de kunne, hvis de var motiverede.

»Derfor får de stærkeste også eneundervisning, så de kan blive stimuleret og bevare interessen for faget,« siger Pia Beck Tonnesen.

Hos Danmarks Matematiklærerforening er man glad for, at der kommer fokus på, hvor vigtig matematik er.

»Vi har i Danmark haft enorm fokus på læsning, men vi har manglet at få matematik med. Og det er lige så vigtigt at have basal talforståelse som at kunne læse,« siger Jens Peter Christensen.

Løsning: Der er 5 cykler og 3 scootere

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes