Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Du er din egen dårligste ven – 5 tips til at booste selvværd

Vi behandler os selv meget dårligere, end vi nogensinde ville behandle en ven.

Vi behandler os selv meget dårligere, end vi nogensinde ville behandle en ven.

Du ser tyk ud i de bukser … Du er dum, fordi du ikke fik det job … Vi er så gode til at slå os selv i hovedet.

»Vi har urealistisk høje forventninger til os selv, og det ødelægger vores selvværd. Sådan som vi bebrejder os selv og taler til os selv, ville vi aldrig tale til en ven. Så ville man i hvert fald være en dårlig ven,« mener Kisser Paludan, cand.psych. og forfatter til bogen ‘Elsk den du er’.

Idéen til bogen fik hun efter 15 år som privatpraktiserende psykolog.

»Uanset hvilke problemer folk kom med, var problemer med selvværdet helt grundlæggende. Jeg kender ikke nogen, der ikke har et issue med deres selvværd. Hvis du er stresset, forventer du for meget af dig selv. Har du parforholdsproblemer, søger du noget fra din partner, som han eller hun ikke kan give, fordi det i virkeligheden handler om dit selvværd,« siger hun.

Det kan ændres

»Hvis du ikke arbejder med de ting, der ligger til grund for problemerne, vil de poppe op igen. Alle kan booste deres selvværd, men jeg vil ikke lægge skjul på, at det kræver hårdt arbejde. Hvis du vil løbe en maraton, er du også nødt til at træne hårdt,« siger Kisser Paludan, der her giver Søndagsavisens læsere fem gode råd til et bedre selvværd.

5 måder til at booste dit selvværd – og blive din egen bedste ven

Bliv nærværende – og kom ned i kroppen

Skal du arbejde med dig selv, kræver det, at du er nærværende. Vi er alt for meget oppe i hovedet.

Råd: Mediter 10 minutter om dagen, gå en tur i naturen uden mobil, og øv dig i at sanse, eller sæt din alarm tre gange om dagen, hvor du i to minutter fokuserer på din dybe vejrtrækning.

Se på dine tanker – og skriv dem ned

Du kan ikke altid stole på dine tanker. Du kan få koldsved, hjertebanken og angstanfald af en tanke, også selvom den ikke har hold i virkeligheden. At du performer dårligt på arbejde for eksempel. Vi skælder os selv ud med bebrejdelser som ‘hvor er du pinlig’ og ‘dum’. Men det kan du ikke bruge til noget.

Råd: Forestil dig, at du taler til en ven, som er ked af det. Hvad ville du sige? Sig det samme til dig selv. Vær din egen bedste ven.

Find dine barndoms-billeder frem

Du har en række ting, du tror, du skal leve op til for at være elsket – for eksempel at please andre, at være en succes eller andre krav, der kan være urealistisk høje. Dem har du med fra barndommen.

Råd: Find barndomsbilleder af dig selv, og tænk over, hvordan du lærte, at du var god nok. Hvad skulle der til, for at du følte dig elsket som barn? Sig til dit indre barn, at det er elsket, selvom det ikke får 12 eller ønskejobbet.

Hvordan behandler du dig selv i livet nu?

Har du relationer, hvor du føler dig dårligt behandlet? Har du i 10 år været utilfreds med dit job og din løn? Træder nogen på dig? Det er ikke de andre, der gør det mod dig – det er dig selv, der gør det mod dig ved ikke at sige fra.

Råd: Øv dig i at sige tydeligt, hvad du gerne vil have. Start sætninger med ‘jeg har behov for’, ‘jeg vil gerne have’ og så videre.

Hvem er du i virkeligheden?

Når du ikke gør ting, for at andre skal kunne lide dig, hvem er du så? Hvis du kun er noget i kraft af dine relationer eller det, du er dygtig til, er du skrøbelig. For de ting kan du miste, og hvad har du så tilbage?

Råd: Sæt dig først i ego-stolen og sig, hvad der booster dit ego – for eksempel at folk synes, du er dygtig. Sæt dig så i essens-stolen. Set herfra er det vigtigere, at du gør en forskel eller udretter noget, end at andre ser din succes.

Kilde: Kisser Paludan, cand.psych.

 

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes