Vi flygter fra livskriser med medicin og mobiler

Smartphones og tablets er hurtige følelsesafledere, når vi oplever ubehag og smerte.

Smartphones og tablets er hurtige følelsesafledere, når vi oplever ubehag og smerte.

Som psykolog sporer jeg i min praksis hos mange en sorg over ikke at mærke glæde i livet. Det beskrives som tomhed, ensomhed og meningsløshed, og kroppen beskrives som et hylster, der ikke er kontakt til. Flere taler om at være ‘ude af sig selv’ og ‘væk fra sig selv’ og længes efter at ‘finde sig selv’.

Læs også: Præst om skilsmisse: Det kan også være kærlighed at sige stop

Vi lever i straks-tiden, hvor det svære i livet hurtigt skal fikses. Vi vil maksimere lyst og velvære og minimere ubehag og smerte. Jeg ser en tidstypisk tendens til en flugt fra at være i ubehagelige følelser. Vi dulmer vores følelser og medicineres i stigende grad, når livet bliver svært. Vores elektroniske drugs-genstande som smartphone og tablet er en hurtig følelsesafleder og lige ved hånden. Jeg spørger ofte mennesker, hvad de dulmer sig med, når livet gør ondt. Jeg er fascineret over klarheden i svarene. Først et lille smil og en mærken efter – og så et tydeligt og ærligt svar. Vi ved det alle.

Lyt til din krop

Vi lever i frygt-tiden. Der er gået industri i frygt. Det er måske i sig selv sygdomsfremkaldende. 1,3 millioner danskere på 35 år og derover tager hjertemedicin. Det svarer til 41 procent af den aldersgruppe og er rekord. Vi vil have fysisk og psykisk smerte væk. Det ubehag og den smerte, der fortæller os, at der er noget galt.

Læs også: Terapeut: Otte ud af ti har problemer med skærmene

Jo mindre vi mærker vores krop, bliver vi opgivende, eller vi søger sansemæssig stimulation udefra for at mærke livet. Vi kan miste vores centrale selvfornemmelse. Vores krop skulle naturligt være en levende, tænkende, følende og sansende krop. At kunne mærke sig selv er afgørende for vores livskraft og livskvalitet.

Vi kan ikke bedøve vores følelser selektivt. Når vi bedøver smerten, er det ikke kun smerten, vi bedøver, men også vores fornemmelse for kærlighed, taknemmelighed og tilhørsforhold. Når vi bedøver smerten, bedøver vi også glæden.

Træk vejret, og udhold det svære

Vi skal hverken flygte fra smerterne eller fortrænge dem. Ej heller synke ned i dem og blive i dem. Vi kan øve os i at docere os selv, så det ikke er for overvældende. Holde lidt pause og så vende tilbage. Vi går ofte i to følelsesgrøfter: en kontrolleret, hvor vi forsøger at styre vores følelser, og en anden, hvor vi opgiver at kontrollere og styre dem.

Den bedste måde at få noget til at forsvinde på er at acceptere det. Jo mere vi vil bekæmpe en tanke eller en følelse, jo mere vil de kontrollere os. Al afhængighed og dulmen har samme rod – der er noget, der er svært at tænke på og være i.

Læs også: 4 øvelser inden sengetid: Sådan falder du i søvn på få minutter

De to mest automatiske processer hos os er vores tanker og åndedræt. Disse hænger uløseligt sammen. Da vores åndedræt er under vores viljes kontrol, når vi er bevidste om det, er det vores bedste ven til at skabe nærvær i os og hjælpe os til at udholde det, vi har svært ved at udholde. Det forbinder vores hjerne og hjerte, så vi kan tænke, føle og mærke samtidigt. Indåndingen øger vores puls, og udåndingen sænker vores puls.

Bliv mere nærværende
  • Opdag, når du er på vej til at aflede og dulme dine følelser.
  • Lær dit dulmemønster at kende.
  • Bliv i det, og mærk kroppen.
  • Gør ind- og udåndinger lige lange, tæl eventuelt til fire på hver – med en pause imellem.
  • Led dine tanker i retning af det, du ønsker, frem for det, du ikke ønsker.
  • Observer, at dine følelser er kroppens reaktion på dine tanker.
  • Observer, at dine tanker skaber følelser, der svarer til dem.
  • Læg din hånd på dit hjerte, og søg glæden i dig.

 

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.