Sådan holder du fingrene fra slikskålen

Hvordan stopper man sig selv fra at tømme slikskålen på få minutter?

Hvordan stopper man sig selv fra at tømme slikskålen på få minutter?

Flere hundrede gange om dagen skal vi træffe beslutninger om mad, for vi kan det meste af tiden se og dufte mad. Skal jeg tage en kage/en ekstra portion/et glas/en skive brød/et stykke slik? Og hvor meget skal jeg spise, før jeg stopper? spørger vi konstant os selv.

To diætister har skrevet bogen ‘Nudging – slip madens magt’, der skal gøre det lettere at finde svaret.

»’Nudging’ er ikke at sige nej, for forbud virker ikke. Det handler om at give sig selv et puf i den rigtige retning ved at ændre på nogle små ting og rutiner – for eksempel hvordan du køber ind og indretter dit køkken og køleskab,« siger en af forfatterne, Stine Junge Albrechtsen.

Sammen med kollegaen Lotte Juul Madsen vil hun vise, hvordan man lettere kan træffe de sunde valg.

»Vi mennesker er dovne af natur. Derfor handler det om at gøre det sunde nemt og det usunde svært,« siger Stine Junge Albrechtsen og giver Søndagsavisens læsere en række råd til nudging.

På indkøb:

På vej ind i supermarkedet snupper du et stykke minttyggegummi. Når du har mintsmag i munden, kan du ikke forestille dig, hvordan chokolade, slik og kage smager, og det nedsætter risikoen for, at du køber det.

Køb ikke ind, når du er sulten eller træt. Det øger risikoen for, at usunde varer kommer i vognen.

På jobbet:

Når kollegaerne spiser kage, er det måske urealistisk at forlange af sig selv, at man skal lade være. Skær i stedet et stykke på størrelse med en tændstikæske. Flyt dig fra kagen, og spis dit stykke ved dit eget bord. Kom din kage på en underkop, hvor det synes af mere end på en frokosttallerken.

På restauranten:

Placer dig, hvor du ikke kan se buffeten. Udsigten til en buffet eller et rullebånd med sushi stresser dig til at spise mere.

Undlad at sætte dig uoplyste steder. Når man sidder i mørket, er man tilbøjelig til at spise mere, for ingen lægger mærke til, at man lige napper en dessert. Det viser analyser af boner fra restauranter.

Sæt dig ved vinduet. Dem, der kan ses bedst, spiser mindst.

Hjemme hos dig selv:

Kagedåsen og slikkassen skal ikke være gennemsigtige. Mad, vi kan se, spiser vi mere af.

Der skal låg på, og det skal sige en lyd, når låget åbnes. Andres opmærksomhed vil få dig til at spise mindre.

Kagedåsen og slikbøtten skal være svært tilgængelige. Skal du op på en skammel og flytte otte dåser først, vil du spise mindre.

Køb slik, hvor hvert stykke er pakket ind. Vi spiser mindre af det, der producerer synligt affald, viser forsøg. Åbner du en pose vingummi, vil du være tilbøjelig til at spise hele posen, for mentalt føler vi, at vi først er mætte, når der er spist op. Spiser du guldkarameller eller en slikkepind, spiser du mindre. Der er omtrent lige så mange kalorier i en plade Marabou som i fire Magnum-is. Og mens mange kan spise en plade chokolade på en aften, vil de fleste afholde sig fra at spise fire is. Afhold dig af samme grund fra is i bøtter.

Brug mindre service til saftevand, juice og sodavand. Øjet kan godt lide, at glasset er fyldt op. I stedet for at fylde et caféglas, der kan rumme fire deciliter, så fyld et champagneglas, der kun rummer en enkelt deciliter.

Lad slikskålen stå i en afstand, hvor du skal rejse dig for at nå – og tag kun ét stykke ad gangen.

Indret køleskabet, så gulerødder, agurker og skyllede vindruer står i din øjenhøjde. Flyt kakaomælk og Risifrutti til ikke-synlige steder. Det øger sandsynligheden for at spise sundt.

Stil brødkassen eller -kurven ind i skabet, så du ikke får lyst til en skive med smør, når du passerer.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.