5 råd til at tilgive: Her er vejen til en god jul

Vi er selv ansvarlige for at slippe negative følelser, der blokerer for, at vi kan få en hyggelig juletid med vores nære.

Vi er selv ansvarlige for at slippe negative følelser, der blokerer for, at vi kan få en hyggelig juletid med vores nære.

Konflikter og brud viser sig tydeligt ved juletid, for julen er både glædens og sårbarhedens tid. Det er i denne tid, at vi konfronteres med de relationer, der er konfliktfyldte og brudte. Hvis vi formår at komme videre efter smertelige konflikter og brud eller tage værdig afsked, vokser vi os stærkere. Det er umiddelbart lettest at glemme, benægte, bagatellisere og gemme de følelsesmæssige sår. Men de er der – og de belaster. Derfor er det så vigtigt at arbejde på at tilgive, så man kan forsones.

Dybt inde har vi alle behovet for at tilgive og blive tilgivet. Tilgivelse er en proces og en beslutning om ikke at ville straffe sig selv både for egne og andres handlinger og fejl – og slippe bindingen til det, der har såret én. Tilgivelse er i meget høj grad også egenomsorg – også når den er rettet mod andre.

Som psykolog hører jeg ikke sjældent sætningen: ‘Jeg er afklaret med, at vi ikke ses mere.’ Samtidig viser kropsudtrykket tydeligt de uforløste følelser. Vi kan med vores vilje og intellekt overbevise os selv om, at det er i orden. Denne falske overbevisning gør, at vi er nødsaget til at lukke hjertet for at holde de svære følelser væk. Vi gør os ufølsomme over for vores egen følsomhed.

Det er skadelige følelser

Vi skader os selv med vores egne destruktive tanker og indre dialoger. Vi kan have mange årsager til vrede, sorg og bitterhed. Men årsager producerer ikke disse følelser. Det gør vi selv gennem vores tanker. At fastholde utilgivelighed kan blive en vane og er i princippet selvskadende adfærd. Kærlighed, taknemmelighed og tilgivelse er nogle af de stærkeste positive følelser – had og utilgivelighed er det modsatte.

Følelser dør ikke ved, at vi begraver dem. Vi skal ikke fornægte svære følelser, men turde mærke dem for derefter at slippe dem igen over tid. Meget nyere forskning viser, hvor sundhedsskadeligt især vrede og utilgivelighed er for os. Gentagne negative følelser over tid manifesterer sig fysisk og kan blive til sygdom. Fjendtlighed og hjerteproblemer synes direkte knyttede til hinanden.

Vi må arbejde med vores sår, vrede, skuffelse, stolthed og stædighed. Det, der har såret os, kan ikke blive ved med at såre os, med mindre vi holder fast ved smerten i krænkelsen. Vi må tage en beslutning om ikke at ville straffe os selv for andres gerninger.

Vi er selv ansvarlige

Vi tror, det er de andre, der giver os de svære og negative følelser. Men vi kan ikke give hinanden følelser. Vi kan derimod vække følelser i hinanden. Vi er selv ansvarlige for, hvilken magt vi vil give de følelser, andre vækker i os. Negativitet over for andre bærer vi i vores eget hjerte og skader således os selv.

Vores utilgivelighed kan blive vores største fjende. I sidste ende handler det om at forsone os med os selv. At sige ja til og acceptere dem, vi er blevet til. Ægte tilgivelse kommer fra både hoved og hjerte – fra vores tanker og vores følelser. Livskvalitet og sundhed er afhængig af, om vi slutter fred med vores fortid. Tilgivelse er vejen til et lykkeligt liv – og en glædelig jul.

fem råd til tilgivelse
  1. Tag en beslutning om at ville tilgive.
  2. Vær ærlig og villig til at konfrontere dig selv med det hændte.
  3. Slip ønsket om at ville ‘betale tilbage’.
  4. Stå ved din sårbarhed.
  5. Bryd med din stolthed og stædighed, og kontakt mennesker, du ønsker i dit liv.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.