2 typer af brok: Det siger din brok om dig

Går du og brokker dig over vejret, politikere, trafikanter og andre ting, du egentlig ikke har indflydelse på, behøver det ikke at være så slemt.

Går du og brokker dig over vejret, politikere, trafikanter og andre ting, du egentlig ikke har indflydelse på, behøver det ikke at være så slemt.

1. Brok over ting, du ikke har indflydelse på
Går du og brokker dig over vejret, politikere, trafikanter og andre ting, du egentlig ikke har indflydelse på, behøver det ikke at være så slemt. Den slags brok bruges nemlig ofte som socialt bindemiddel – noget at være sammen om – og dermed er det lidt i familie med sladder.

Der, hvor du skal passe på, er, at du risikerer, at negativitet fylder alt for meget i din bevidsthed. Jo mere vi taler om problemer, desto mere præger det vores generelle livssyn. Selvom det er fint med lidt hyggebrok, skal du holde det på et minimum.

Brok er blevet en del af vores kultur: Se de syv ting, vi brokker os mest over

47% har trukket sig fra et venskab eller forsøgt at undgå en ven eller et familiemedlem, fordi de brokkede sig for meget Kilde:

YouGov for Søndagsavisen, 1.008 repondenter.

2. Brok over ting i dit eget liv
Hvis du kommer hjem og brokker dig over dit job hver eneste dag, er det et dårligt tegn, fordi det nok i virkeligheden indikerer, at du bør gøre noget ved din utilfredshed. I sådan en situation bliver dit brok en daglig påmindelse om frustration og afmagt.

Handler dit brok generelt om store og vigtige ting i dit liv, er det et usundt tegn, du skal tage alvorligt. Så er det noget, der kræver handling frem for brok. Uden handling vil det fortsætte med at påvirke din tilværelse negativt.

Kilde: Psykolog Jacob Mosgaard

Klagekongen Michael: Danskerne klager ikke nok – sådan skal I gøre

Sådan stopper du med at brokke dig
Hvis du er begyndt at lægge mærke til, at du brokker dig for meget, er der et ret simpelt værktøj, du kan begynde at bruge for at tøjle det.
Før du brokker dig, skal du sætte forhindringer op for dig selv. Stil spørgsmålet: Hvad vil jeg gøre ved det problem? Er svaret ‘ikke noget’, så er det måske ikke det store problem alligevel, og så kan du si den brokketur fra.
Du kan også spørge: Er det noget, der har konsekvenser for nogen? Er svaret nej, er det måske ikke værd at brokke sig over.
Generelt kan du spørge dig selv: Er det her vigtigt at tale om, eller spreder det bare dårlig stemning? Er det ikke vigtigt, så hold det for dig selv.
Kilde: Psykolog Jacob Mosgaard

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.