Så usunde er mange børns værelser at sove i – se, hvad du bør gøre

Hvis du selv eller dine børn føler jer sløve og uoplagte, selvom I teoretisk set får nok søvn, så kan det være søvnkvaliteten, den er gal med.

Knap halvdelen af en række undersøgte hjem har for høj koncentration af CO2 og partikler i børneværelserne om natten. Det giver dårligt indeklima og påvirker børns søvn og koncentrationsevne.

Mange danske børn får for lidt D-vitamin

Det er resultaterne fra et pilotprojekt fra Miljøorganisationen Det Økologiske Råd, der er støttet af Realdania.

Det er blandt andet forurening med forbrændingspartikler fra madlavning og stuens stearinlys, der hurtigt breder sig til børneværelserne.

Dårlig søvn giver tykke børn

Projektet giver også følgende syv gode råd til sundt indeklima:

  • Luft ud med gennemtræk mindst tre gange om dagen – særligt vigtigt lige inden puttetid.
  • Lad døren stå åben til børneværelserne hele natten. Hold også sprækker med frisk luft åbne, hvis muligt.
  • Undgå at tørre tøj indendørs, da det skaber fugt, som bidrager til udvikling af skimmel.
  • Når flere børn sover på samme værelse, er det særligt vigtigt at være opmærksom på, at der dannes mere CO2 og fugt – det kræver mere frisk luft.
  • Hold døre lukket til kælder og andre rum, der kan være fugtige.
  • Brug emhætte ved madlavning. Særligt når du steger og rister.
  • Brug stearinlys med omtanke – eller undgå dem helt.

Snart starter lusesæsonen: Sådan bekæmper du lus på både børn og voksne

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1