12 gode råd: Kom over din hjertesorg

1. Se det i øjnene
”Det kan simpelthen ikke være rigtigt”, er måske din første tanke. Benægtelse er en måde at beskytte sig på. Du vil simpelthen ikke acceptere det, som er sket. ”Det er en frygtelig drøm!”, ”Han mente det ikke, og når han får tænkt sig om, kommer han tilbage.”

Det kan være en god beskyttelse i begyndelsen at tænke sådan, men i det lange løb går den ikke. På et tidspunkt kommer virkeligheden smertefuldt 
tilbage. Dit selvværd var i top. Du følte dig elsket og begæret. Du spørger dig selv, om du levede på en løgn? Samtidig prøver du på at skrue tiden tilbage.

Disse 9 ting gør dit parforhold stærkt

2. Send ham videre
Forestil dig, at du sidder ved en flodbred og ser vandet strømme forbi. Placér din ekskæreste på en imaginær tømmerflåde og se ham sejle ned ad floden – og ud af dit liv.

3. Betro dig til papiret
At skrive skaber afstand til vreden, sorgen og bitterheden. Måske skal du skrive dine tanker og følelser ned. Det er ikke sikkert, du skal sende brevet, men det kan hjælpe dig til en afklaring. Måske dukker der noget op, som eks’en skal have at vide face to face. Rør dig: Mennesker i sorg får det simpelthen bedre af at dyrke motion og opholde sig i naturen. Det virker positivt på de dårlige stresshormoner.

4. Anerkend din smerte
Måske får du lyst til at bagatellisere det hele. ”Han betød alligevel ikke noget”. ”Vores forhold var alligevel ved at gå i stykker”. Vær ærlig over for dig selv. Hvis du ikke anerkender, at du er blevet ramt, bliver smerten dobbelt så tung at bære. For det første er det smerten i sig selv. For det andet at du ikke må føle den. Se faktum i øjnene og sig til dig selv, at du vil prøve at tackle, håndtere og hele den. Målet er ikke – i hvert fald i første omgang – at glemme, men at kunne navigere gennem sorgen.

Er dit forhold velsmurt? Disse 5 ting kendetegner et godt parforhold

5. Giv slip
Acceptér og tilgiv. Hører du til dem, der gerne vil være ven med eksen, så vær klar over, at du på den måde risikerer at holde såret åbent. Hvis I har børn sammen, er det selvfølgelig en anden sag. Da kræves det, at I begge balancerer på den hårfine grænse mellem samarbejde og adskillelse.

6. Reagér
Som regel rummer ulykkelig kærlighed to sider. For det første behovet for at dvæle ved fortiden, da alt var godt. Sutte på mindernes søde bolsje. For det andet begivet for at reagere med sorg og vrede. Tillad dig selv at lade begge typer reaktioner komme til udtryk.

7. Undgå at romantisere fortiden
Vær i stedet realistisk, og mind dig selv om det, som ikke fungerede mellem jer. Var der ikke meget ved ham, som du i bund og grund ikke kunne holde ud? Fokusér på det, du har lært, og på de fejl, du ikke vil begå i dit næste forhold. Kom ud: Dit sårede hjerte trænger til at trænes, så selv om det er hårdt at se andre 
– lykkelige par – så lad være med at isolere dig og blive bitter på verden. Og glem ikke, at nære venner og veninder er uundværlig medicin, når livet gør ondt.

8. Forsøg at leve i nuet
Fortiden er forbi. Nuet er nu, og fremtiden kommer, når den kommer. Når vi sørger, har vi en tendens til at fortabe os i fortiden. Det er vigtigt at have minder, men der skal være grænser for nostalgi. For at komme videre må vi favne nuet for på den måde at blive åben over for det, fremtiden har i vente til os.

9. Hav mod til at drømme
Og vær vild i fantasien. Bliv bedre til at forkæle dig selv. Fyld din egen kurv op med gaver – tid til dig selv, massage, gå ud med veninderne, bliv beundret af det andet køn, bekræftende flirten. Det er et godt tegn, at du begynder at se dig om efter en ny partner, men kast dig ikke for hurtigt ind i et nyt forhold. Overvej, hvad du vil med dit liv og din kommende relation. Nyd at føle dig levende, men vær stolt, kræsen og ærlig over for dig selv.

Studie: Kvinder er lykkeligst, når kæresten er grimmest

10. Sæt dig mål
Hvad vil du gerne satse på at nå i løbet af de næste par dage, uger, måneder? Det kan være alt fra at male lejligheden til at købe nyt tøj eller rejse udenlands. Sig positive ting om dig selv: F.eks. ”Jeg er taknemmelig for, at jeg er noget særligt”. ”Jeg har det, der skal til for at komme videre”. Hvad har du lært af dette forhold, og hvad vil du være opmærksom på næste gang?

11. Få feedback
Se dig selv udefra, eller få en god ven eller veninde til at kommentere din adfærd. Bliv ikke siddende fast i rollen som den forsmåede, selv om andre menneskers omsorg og medfølelse har positive sider. Så længe du dyrker smerten, vil den forhindre dig i at komme videre.

12. Se fremad
Næste gang finder jeg en, der er bedre! Sig dette højt til dig selv flere gange om dagen. Det er svære ord, især hvis du synes, at eksen var manden i dit liv. Men netop fordi de er svære, er de vigtige. Når tiden kommer, vil du møde en, som er bedre for dig, og som vil behandle dig kærligt og hensynsfuldt.

Når du kan sige dette højt, se dig selv i spejlet, slå håret ud og smile opmuntrende til dig selv – så er du køreklar. Fortiden er forbi. Nuet er nu, og fremtiden kommer, når den kommer. Når vi sørger, har vi en tendens til at fortabe os i fortiden.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes