Derfor bør børn i alle aldre have pligter

Når den treårige kommer tøj i vaskemaskinen, og den 10-årige hjælper med at bære indkøbsposer hjem, giver man dem vigtige værdier i livet.

Det mener Sofie Münster, der er stifter af netmagasinet Nordic Parenting, har udgivet bogen ‘Kærlighed er ikke nok’ og været direktør i LøkkeFonden og Drengeakademiet.

»Barnet får følelsen af, at det kan hjælpe til, og at dets bidrag betyder noget – og dermed at barnet selv betyder noget for fællesskabet,« siger hun.

Derfor er det vigtigt at tale om økonomi med små børn

Hvor nogle børn vil synes, det er sjovt at hjælpe til, kan måske især større børn være svære at få til at gøre deres pligter.

»Børn har primært deres egne behov i hovedet. Deres hjerne er primitivt udviklet og styret af behov og lyster. Hvis de kunne, ville de leve et liv på ‘all inclusive’. Men de skal gradvist vænnes til at gøre noget andet,« siger Sofie Münster og understreger, at det ikke mindst er for børnenes egen skyld.

»Det vil hjælpe dem senere i livet til at indgå i fællesskaber. Her er det vigtigt, at man ikke kun har lært at tage, men også at give. Pligter gør dem hjælpsomme, ansvarlige og giver dem evnen til at tænke på andre end sig selv.«

Her er de 7 dødssynder i børneopdragelsen – begår du en eller flere af dem?

Små børn: 2-3 år

Her er det nødvendigt at have en mere legende tilgang og give barnet helt små opgaver, der skal løses sammen med en voksen.

  • Putte vasketøj i maskinen
  • Give kæledyret mad
  • Bære sin kop hen til bordet
  • Bære sin taske
  • Hænge sin jakke op
  • Rydde sit legetøj op
  • Små køkkenopgaver sammen med en voksen (skylle frugt, røre i en skål)
  • Finde varer i supermarkedet

Børns venskaber er vigtigere end tidligere


Mindre børn: 4-7 år

Sidst i børnehaven og først i skolen begynder barnet gradvist at kunne tage ansvar for nogle af sine egne ting – hænge cykelhjelmen op, tage madkassen op af tasken og tage tøj af og på.

Forældrene skal ikke lægge så meget vægt på, om resultatet bliver fint, og bordet er perfekt dækket, men mere på processen og at barnet synes, det er sjovt at hjælpe.

  • Dække bord og rydde af
  • Tømme opvaskemaskinen
  • Rede seng
  • Vande planter i haven
  • Finde varer i butikker og bære lette ting
  • Hjælpe til med at lægge varerne på plads
  • Pakke tasken og bære den til og fra børnehave/skole

Mellembørn: 8-10 år

Her sker et markant skift, og børnene er klar til mere ansvar. I stedet for kun at give børnene opgaver, de skal løse alene, for eksempel at støvsuge eller bære egen tallerken af bordet, kan det være en idé at sige: Nu gør vi rent/nu rydder vi af – og så hjælpes hele familien.

  • Rydde op på værelset
  • Gøre rent (fx støvsuge)
  • Have en maddag
  • Gå tur med hunden
  • Bære affald ud
  • Tømme postkasse
  • Hjælpe til med indkøb og pakke ud
  • Lægge vasketøj sammen
  • Hjælpe med madpakke

Større børn: Fra 10 år

Børn kan stadig glemme deres opgaver, og i stedet for at skælde ud, skal man minde dem om dem. Der er forskel på børn og hvornår de er parate til hvad. Inspiration til opgaver kan være:

  • Passe mindre søskende
  • Styr på lommepengene
  • Være alene hjemme
  • Faste rengøringsopgaver
  • Smøre egen madpakke
  • Selv tage til skole, fritidsinteresser og venner
  • Hjælpe med at rydde hjemmet op
  • Planlægge lektielæsning
  • Sætte vækkeur og stå op

Kilde: Sofie Münster, ‘Kærlighed er ikke nok’

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1