Forskere: Vuggestue-tvang i ’ghettoer’ er et svigt mod børnene

Næste år skal kommuner bruge tvang mod forældre, der bor bestemte steder i Danmark.

Nybagte forældre, der bor i et område, hvor der er mange indvandrere og arbejdsløse, skal aflevere deres et-årige børn i en institution.

Hvis børnene ikke kommer mindst 25 timer om ugen i en dansk vuggestue, får forældrene frataget børnechecken. Det har et flertal i Folketinget netop besluttet.

Men beslutningen får kritik af flere forskere, som Videnskab.dk har talt med.

»Jeg fatter ikke, at tvang overhovedet er kommet på tale. Det er helt forkert. Det lyder lidt ligesom Gestapo,« siger en chokeret svensk forsker Ingrid Pramling, der er professor i pædagogik og forsker i børns læring på Göteborg Universitet, til Videnskab.dk.

Man svigter børnene
Det er første gang i Danmarkshistorien, at forældre systematisk tvinges til at sende så små børn i institution. Vuggestue har altid været et frivilligt tilbud til nybagte forældre.

Selvom forskning viser, at børn, der kommer tidligt i en velfungerende daginstitution, har større chance for at klare sig godt i livet end børn, der bliver passet hjemme, er forskere oprørte over, at regeringen nu indfører tvang.

Læs mere på Videnskab.dk: Pædagoger bruger ulovlig magt mod børn hver dag

Flere advarer om, at tiltaget kan skade børnene og gøre arbejdslivet surt for pædagogerne:

»Der er aldrig kommet god pædagogik ud af tvang og mistillid. Man tager både pædagoger og børn som gidsler,« siger Signe Hvid Thingstrup, der er lektor på Københavns Professionshøjskole i forskningsprogrammet for pædagogik.

»Tvungen vuggestue er en utrolig dårlig idé. Man svigter børnene med det her tiltag,« lyder det fra Pernille Juhl, der er lektor på Roskilde Universitets Institut Center for Daginstitutionsforskning.

Læs mere på Videnskab.dk: Sådan undgår vi eksklusion i skolen

Små børn har brug for samarbejde
En del forskning viser, at tidlige indsatser, hvor man arbejder målrettet eksempelvis med børns sprog har en effekt. Men ingen forskning viser, hvad der sker, når staten tvinger forældre til at aflevere små børn i en vuggestue, hvor der arbejdes med læringsforløb.

Flere af de forskere, Videnskab.dk har talt med, siger, at tvang i direkte modstrid med den pædagogik, der normalt bliver brugt i danske daginstitutioner.

Selvom små børn har godt af at komme i velfungerende daginstitutioner, kan tvang og særlige forløb rettet mod visse børn, der bor på en bestemt adresse, skade mere end det gavner, siger kritikerne.

Læs mere på Videnskab.dk: Sådan lærer børn bedst ord i børnehaven

Dårligt samarbejde skaber mistrivsel
I det nye udspil lægger regeringen op til, at pædagoger skal registrere, om små børn fra de udsatte boligområder kommer i vuggestuen i de påkrævede 25 timer om ugen. Hvis børnene ikke er der nok, skal pædagogerne indberette forældrene til kommunen.

»Pædagogerne skal være kontrollanter, og det er et rigtig dårlig udgangspunkt for et godt samarbejde mellem hjem og institution. Hvis forældrene ikke er trygge og har tillid til pædagogerne, smitter det af på børnene,« siger Pernille Juhl.

»Når man lægger sig ud med forældrene og mod deres vilje tvinger dem til at sende deres børn i daginstitution, overlader man det til børnene at skabe sammenhæng i hverdagen. Det er et svigt.«

Andre artikler på Videnskab.dk:

Evig krig om pædagogik: Skal små børn lære eller lege?

Pædagoger kan gøre vuggestuebørn markant bedre til sprog og matematik

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1