Flyselskaber gør erstatning for forsinkede fly besværlig – sådan får du din kompensation

Det kan være yderst besværligt at klage over et forsinket fly.

Det kan være yderst besværligt at klage over et forsinket fly.

Var dit fly til Gran Canaria forsinket i mere end tre timer? Så har du ofte ret til mad, drikke og 400 euro i kompensation.

Men mange flyselskaber gør krumspring for ikke at betale erstatning. De ignorerer klager, svarer på fremmedsprog, beder om originale dokumenter eller kopier af personlige papirer og trækker tingene i langdrag.

I en ny rapport har Forbruger Europa undersøgt de forhold, som flyrejsende har i Europa, når turen ikke går som planlagt.

Derfor smager din flymad af luft – mens din flyversjus er bedre

»Flyselskabet skal oplyse forbrugerne om deres rettigheder, når flyet er forsinket eller aflyst. Men vi får ofte henvendelser fra forbrugere, der ikke blev informeret, fik en betydelig mindre kompensation, end de havde ret til, eller også afviste flyselskabet pure et berettiget krav om kompensation,« siger Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa.
Også det private klagefirma Flyforsinkelse.dk, der mod en procentandel af kompensationen hjælper danske flypassagerer med at søge kompensation, oplever, at flyselskaberne forsøger at hindre passagererne i at få kompensation.

»Det er vores fornemmelse, at flyselskaberne prøver at gøre det meget svært for folk at få kompensation. De laver besværlige formularer, skifter telefonnummer og e-mail eller tager ekstra takst, når man ringer til dem. Nogle kræver kopi af passet, andre kræver originale dokumenter, og det er jo besværligt, ligesom nogle ikke bryder sig om at udlevere personfølsomme dokumenter,« siger Johan Fugmann, der er direktør i Flyforsinkelse.dk.

Her mener man, at hvis alle danskere fik den kompensation, de var berettiget til, ville det årligt løbe op i 1,4 milliarder kroner.

Video: Så meget smitter et nys i flyveren

Hvad skal du gøre?
• Spørg til årsagen til forsinkelsen. Det er bedst at have det på skrift, men mundtligt er også godt nok.
• Hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder, der ligger uden for flyselskabets kontrol, såsom dårligt vejr, strejke krig og lignende, bortfalder passagerens krav om erstatning.
• Gem dine rejsedokumenter – du kan få brug for flynumre, bookingnumre, boardingkort og så videre.

Flere klagemuligheder
Forbruger Europa mener, at private klagefirmaer kan være en dyr løsning for forbrugerne, fordi de skal afgive en del af deres kompensation som betaling. Men de private klagefirmaer kan have deres berettigelse, hvis forbrugeren ikke gider indgive klagen selv, eller i de tilfælde, hvor sagen skal for domstolene.

Så sikkert er det at flyve og derfor styrter de ned

Har man ret til kompensation, men ikke fået den fra flyselskabet, kan man klage gennem Trafikstyrelsen eller få hjælp af Forbruger Europa.

På Flyregler.dk kan man se, hvilken kompensation man er berettiget til, hvis flyet er aflyst, forsinket eller overbooket, eller hvis bagagen forsvinder.

Sådan gør flyselskaberne DET BESVÆRLIGT AT KLAGE

• Nogle flyselskaber har ikke en e-mailadresse, man kan skrive til – her skal man have fat i kundeservice over telefonen.

• Hos nogle selskaber skal man klage via en formular, man skal udfylde på en hjemmeside, og i de tilfælde kan forbrugeren ikke holde styr på og dokumentere korrespondancen med selskabet.

• Nogle selskaber beder folk om at uploade dokumenter, men har et loft over antal megabyte, man må sende, så man ikke kan vedhæfte et billede.

• Forbrugeren skal ofte kontakte flyselskabet adskillige gange, før der kommer svar, og svartiden kan være meget lang.

• Flyselskaberne oplyser ikke passagererne om deres rettigheder.

• Flere selskaber kræver originale boardingkort, som folk ofte har smidt ud.

Kilde: ECC-Net Air Passenger Rights Report 2015 og Flyforsinkelse.dk

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes