Det skal du tjekke, inden du bestiller din ferie på nettet

Tjek dine rettigheder, inden du bestiller en rejse.

Tjek dine rettigheder, inden du bestiller en rejse.

Det er blevet lettere at købe rejser hos udenlandske leverandører, og det er blevet populært at sammensætte dem selv. I begge tilfælde kan det være en fordel for dig, for du får mere at vælge imellem og kan ofte også spare penge. Men det giver samtidig problemer, når noget går galt, viser en række sager i Forbrugerklagenævnet og hos Forbruger Europa, som har mange klagesager om rejser.

»Man skal være klar over, at når man handler med en udenlandsk leverandør, så er man underlagt loven i det land, som man handler med. Og den stiller i nogle tilfælde forbrugerne dårligere, end de ville være stillet i Danmark,« siger Lars Arent, som er chef for Forbruger Europas danske center.

Forvirret før ferien? Her er 10 gyldne pakketips

Alle EU-lande har en minimumsbeskyttelse, som ifølge Lars Arent er høj. Blandt andet er man overalt i EU sikret, hvis arrangøren går konkurs. Men nogle arrangører – også arrangører med en dansk hjemmeside som for eksempel Pissup.dk – har bosat sig i lande uden for EU og er dermed ikke omfattet af EU-reglerne.

»Derfor er det vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er stillet, før man bestiller en rejse. Er selskabet medlem af en rejsegarantiordning, så man får hjælp, hvis det går konkurs? Det bør alle seriøse selskaber oplyse,« siger Lars Arent.

Skal du på ferie? Så vær opmærksom på denne farlige cocktail

Er det en pakkerejse?
Et af de helt store stridspunkter er, hvornår man har købt en pakkerejse. Det betyder noget, for når du køber en pakkerejse, er du bedre beskyttet, end hvis du kun køber for eksempel en flybillet.

Hvis du handler med et charterselskab, er du ikke i tvivl. Men hvad nu, hvis du på et af de mange rejse- og dealsites benytter dig af et billigt tilbud om fly og hotel eller hotel og billeje? Lige præcis den type sager hober sig op både i Danmark og hos Forbruger Europa.

»Mange forbrugere mener, at de så har købt en pakkerejse, men nogle portaler formidler kun billetterne, og så opstår der uenighed om, hvem der har ansvaret, hvis noget går galt. Vi har fået fastslået i dansk lov, at formidleren også har et ansvar, men det gælder ikke i alle lande,« siger transportmedarbejder Asta Ostrowski fra Forbrugerrådet Tænk.

 

Hun efterlyser større klarhed.

»Der er et nyt pakkerejsedirektiv i EU på vej, som skal gøre det lettere for forbrugerne at se, hvem de handler med, og hvordan de er beskyttet. Men indtil det træder i kraft om et par år, skal man som forbruger være opmærksom.«

Lars Arent understreger, at man ikke skal lade sig afskrække fra at benytte nettets mange muligheder.
»Der er mange store og lødige foretagender. Men man skal undersøge leverandøren og tjekke, hvordan man er sikret,« siger han.

Her skal du rejse hen på babyferie

Gode råd, når du køber rejser
  • Tjek, hvor udbyderen hører hjemme. Selvom hjemmesiden er dansk, kan udbyderen være bosat i et andet land, og så er du beskyttet af de lokale regler, ikke de danske.
  • EU har en fælles forbrugerbeskyttelse, som er høj. Men der kan være andre regler end i Danmark for for eksempel afbestilling og ændringer af regler. Tjek de lokale regler.
  • Tjek, om udbyderen har stillet rejsegaranti, hvis udbyderen er fra et land uden for EU. Inden for EU er det obligatorisk, men det bør fremgå af hjemmesiden.
    Klag til rejseselskabet eller flyselskabet, hvis din rejse bliver aflyst, forsinket eller ændret.
  • Bliver din klage afvist, kan du klage til Forbruger Europa, hvis leverandøren er fra et EU-land, og til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis det er en dansk leverandør.

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes
1