3 essentielle tips: Undgå fælderne på ferien sydpå

Gratis vin, hvis du køber en treretters­menu eller et menukort ala IKEA. Restauranterne strækker sig langt for at lokke dig indenfor.

Gratis vin, hvis du køber en treretters­menu eller et menukort ala IKEA. Restauranterne strækker sig langt for at lokke dig indenfor.

Det er blevet middag i Alanya, og jeg vil gerne hurtigt tilbage til hotellet efter min glemte solcreme.

Jeg befinder mig på havnepromenaden, hvor jeg netop på 10 forskellige måder og med stigende intensitet har forsøgt at kommunikere til de lokale sælgere, at nej, jeg har ikke lyst til en tur på dit piratskib. Heller ikke, selvom det kan spille David Guetta med 120 decibel.

Den korteste vej hjem går gennem den måske livligste handelsgade i byen. Jeg tager en dyb indånding og når 10-15 meter, inden den første kommer løbende ud fra sin butik. Og så er vi ellers i gang:

»Hello, my friend. Where are you from? Denmark?«

»You wanna go on jeep safari? Come on. Take my card. For later, maybe?«

»Excuse me, excuse me. Are you hungry? Just look at the menu. No pressure!«

Man kan elske det. Man kan hade det. Faktum er, at livet som forbruger ændrer sig radikalt fra det, man kender hjemmefra, når man er turist på en charterdestination.

Søndagsavisen har derfor – med hjælp fra Troels Troelsen, professor i oplevelsesøkonomi ved CBS, og Morten Stausholm, tidligere destina­tionschef hos Spies med over 30 sæsoners erfaring on location – udarbejdet denne guide, så du kan undgå at falde for de værste tricks, når du til sommer skal en tur sydpå.

mobil-ferie

Hvad pakker læger og sygeplejersker, når de skal på ferie? Få svaret her

1. Erkend, at du er på bar bund
Som forbruger i Danmark ved du, hvor man får den billigste steg. Du kender nummeret til et pizzeria, der altid leverer varen. Og du har i flere omgange erfaret, at det lokale museum er spild af penge.

Som turist ved du så godt som ingenting på forhånd om kvalitetsniveauet. Og de personer, du køber ting af, har kun et lille incitament til at gøre sig umage, da du alligevel er væk igen, når ugen er omme. Det er forklaringen på, at turistfælder kan overleve sæson efter sæson.

»Der er mange steder, der har opbygget en forretning, hvor man tillader sig at behandle kunderne dårligt. For i næste uge er det bare nogle nye, der kommer. Det gælder lige fra taxaen til alt andet, du møder som førstegangsbruger,« siger Troels Troelsen.

Tip: Brug onlinetjenester som eksempelvis Trip Advisor til at læse om andre brugeres erfaringer. Selvom der kan manipuleres med bedømmelserne, er der ofte tale om en god rettesnor.

Derfor skal du lade børnene skændes i ferien

2. Vælg restaurant med omhu
Gratis flasker vin, hvis du køber en treretters­menu. Eller et menukort, der i tykkelse kan gøre selv Ikea-kataloget misundeligt. Restauranterne strækker sig langt for at lokke dig indenfor. Morten Stausholm har stor erfaring med at fravælge de dårlige restauranter.

»Jeg har lige oplevet en restaurant, der reklamerede med ‘tex-mex, italian, beach- and seafood, and Turkish food’ – og der ville jeg jo aldrig gå ind og for eksempel bestille en pizza. Gå efter de steder, der har fire solide retter inden for det, du gerne vil have,« siger Morten Stausholm.

»De fyldte restauranter er desuden dem, der har formået at udvikle sig. De andre, hvor man eksempelvis kan få alt med pebersovs, er derfor tvunget til at bruge alle mulige tricks som at tilbyde gratis ting eller være meget aggressive for at lokke en hen og se menukortet. Derfor fravælger jeg altid de steder.«

Tip: Kig på sammensætningen af gæster. Jo flere lokale, desto bedre. »Turistrestauranterne har lært at levere et elendigt produkt, for det er en måde, de kan overleve på. De lokale spiser på de restauranter, der ikke gør det,« siger Troels Troelsen.

Spred arbejds­glæde fra ferien med dette geniale autosvar

3. Prut om prisen
Mange af priserne på en turistdestination er til forhandling.

»Det kan ofte være svært at vide, hvad tingene reelt koster, og selvom priserne flere steder skal fremgå nu, er de som regel til forhandling,« siger Morten Stausholm.

Han opfordrer dog til, at man ikke altid går efter det billigste.

»Varer som guld, diamanter, ure og solbriller bør købes hos de mere autoriserede butikker. Det kan godt være, at udgangsprisen er lidt højere, men der kan du til gengæld bede om at få garantibeviser og certifikater udleveret, inden du kas­ter dig over købet. Ægte Rolex-ure bliver ikke solgt på stranden.«

Tip: Forvent, at du kan få prisen 30-35 procent længere ned end den, du bliver tilbudt. Det er tommelfingerreglen hos Spies. Vil du gøre en sport ud af det, kan du gå efter at få prisen halveret, men det betyder nu ikke, at du har snydt sælgeren. »Hvis varen bliver solgt, er det nok, fordi der bliver tjent penge på det. Der er ikke noget, der bliver givet væk,« siger Morten Stausholm.

Mest for feriepengene: Her er landene med de billigste fadøl og måltider

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes