Vil annullere min ordre, men kan ikke få fat i webshoppen – hvad gør jeg nu?

Hej Camilla
Jeg har bestilt nogle skosåler på nettet den 1. december 2016. Da jeg via deres hjemmeside kun kunne benytte dankort, og jeg ikke ejer sådan et, overførte jeg pengene via en bankoverførsel til dem.

Jeg modtog en ordrebekræftelse, hvor der stod, at jeg skulle overføre pengene, før de behandlede ordren. Jeg betalte med det samme. Herefter afventede min pakke, men uden held.

Efter 14 dage forsøgte jeg at tage kontakt til dem via mail, kontaktformular på deres hjemmeside og telefonisk, men der kom ingen tilbagemelding. Heller ikke selv om jeg ringede inden for deres åbningstider, som de oplyste i telefonsvaren.

Jeg har fået en anden til at prøve at ringe og lægge en besked om, at hun gerne vil kontaktes mht. et køb. Men der var heller ingen respons. Jeg har nu den 1. februar skrevet til dem, at jeg ønsker at annullere ordren og få pengene.

Men er der andet, jeg kan gøre? Og kan de vælge at se bort fra min annullering af ordren og sende varen i stedet for pengene, hvis de nogensinde reagerer?

Med venlig hilsen
Lone

Vi gav hinanden to billetter til den samme koncert – kan vi fortryde det ene køb?

Kære Lone
Du har gjort det helt rigtige ved at skrive det til dem. Når der er gået så lang tid, siden du bestilte din vare, og du endnu ikke har fået den, kan du nemlig godt annullere købet. Det skal de respektere.

Til gengæld kan jeg blive bekymret for dine penge, når virksomheden ikke reagerer på dine henvendelser. Ifølge loven skal beløbet overføres til dig inden for 14 dage, efter at du annullerede din ordre.

Modtager du ikke pengene inden for den periode, vil de nok være tabt, desværre. Banken kan nemlig ikke hjælpe dig i denne situation, fordi du har betalt via bankoverførsel og dermed ikke er dækket af indsigelsesordningen. Den gælder kun kortbetalinger.

Hvis dit køb overstiger 650 kroner, har du til gengæld mulighed for at gå videre med sagen via Center for Klageløsning. Det koster 100 kroner.

Venlig hilsen
Camilla

Skiferie blev pludselig billigere på dealsite efter køb – kan jeg gøre noget?

ONLINESHOPPERENS BREVKASSE
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 13/2 2017.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.