“Troede jeg købte en billig bærbar på Black Friday – dagen efter fik jeg en mail fra butikken”

Hej Camilla

Jeg købte en bærbar computer på nettet, da der var Black Friday. Eller det troede jeg i hvert fald, jeg gjorde. Dagen efter fik jeg nemlig en mail fra webshoppen om, at der var sket en fejl, så de havde solgt mig computeren alt for billigt, og derfor kunne de ikke gennemføre salget.

Jeg bemærkede da godt, at computeren var billig, men det var jo Black Friday, og der er tingene jo bare billigere, så jeg tænkte ikke længere over det. Men må de godt afvise mit køb, fordi de har lavet en fejl?

Hilsen
Kim

“Min pakke er fanget i tolden – kan jeg undlade at betale og få mine penge tilbage?”

Kære Kim

Som udgangspunkt er der indgået en bindende aftale mellem dig og webshoppen. Dog kan webshoppen træde tilbage fra aftalen, hvis de kan påvise, at du vidste eller burde have vidst, at prisen på computeren var en fejl.

Det er altid en konkret vurdering fra sag til sag, men kommer sagen for et klagenævn, vil de typisk lægge vægt på følgende: Hvilken vare der er tale om? Hvilket kendskab en almindelige kunde har til prisniveauet for denne vare? Hvor stor var forskellen på computerens ”fejlpris” og den pris, som webshoppen mener, er den korrekte pris? Hvor mange eksemplarer har du købt, og var der tale om slagtilbud, udsalgspriser eller lign.?

Disse punkter kan give et billede af, hvorvidt du var i god eller ond tro om fejlen, men det er op til webshoppen at påvise det. Hvis webshoppen afviser at efterleve aftalen, kan du gå til en klageinstans og få prøvet din sag. I mange tilfælde vil sagen dog kunne løse sig ved, at du henvender dig til webshoppen, og I sammen finder frem til en løsning.

Venlig hilsen
Camilla

“Min vare var smadret da den kom frem – bærer fragtfirma eller webshop ansvaret?”

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 28/11 2016.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.