Brevkassen: Skulle betale billetgebyr – hvordan er reglerne?

Kære Camilla
Min kæreste og jeg købte billetter til nytårsaften på en restaurant på en online billetportal. På siden blev vi oplyst om, at vi skulle betale et gebyr på 45 kr., men da vi skulle til at betale, kom der et ekstra gebyr oveni.

Det vil sige et gebyr pr. købte billet, selvom vi køber to billetter på samme tid. Det har jeg aldrig oplevet før, så derfor vil jeg spørge, hvilke krav der er til disse gebyrer?

Hilsen
Line

Brevkassen: Hvordan overbeviser jeg butikken om, at varen har en fejl?

Kære Line
Alle gebyrer skal oplyses tydeligt, så det er forudsigeligt, hvad totalprisen bliver. Der er to gængse gebyrmodeller: Ved den ene model pålægges du et samlet gebyr for selve købet.

Det betyder, at gebyret forbliver det samme, uanset hvor mange billetter du køber. Det er den model, biograferne typisk benytter.

Den anden model er den, du taler om, hvor hver billet koster et gebyr. Det kan f.eks. se sådan ud i billetoversigten: (Billet: DKK 250,00 – DKK 350,00) (Inkl. billetgebyr).

Teksten i den sidste parentes skal altså forstås således, at der er et gebyr til hver købte billet.

Samtidig er det et krav, at billetgebyrerne indregnes i den oplyste totalpris, inden du klikker på betalingsknappen.

Mvh.
Camilla

Brevkassen: Kan man bare lade pakken ligge på posthuset, hvis man ikke gider have varen alligevel?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, som arbejder for tryg og sikker nethandel. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 9/1 2017.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.