Kan man bare lade pakken ligge på afhentningsstedet, hvis man fortryder købet?

Kære brevkasse
For over en måned siden købte jeg en jakke på nettet, men kort efter fandt jeg anden jakke, som jeg bedre kunne lide.

Derfor valgte jeg ikke at hente den pakke, jeg havde modtaget med posten, fordi jeg tænkte, den nok bare ville blive sendt retur til webshoppen.

Nu har webshoppen så sendt mig en regning for den udgift til returfragten, som de er blevet pålagt af postvæsenet.

Jeg føler ikke rigtig, jeg har gjort noget galt og gider derfor ikke betale. Men skal jeg det? Og må de overhovedet sende regningen til mig?

Hilsen

Janni

Brevkassen: Hvordan overbeviser jeg butikken om, at varen har en fejl?

Kære Janni
Som udgangspunkt skal du give besked til webshoppen, hvis du fortryder et køb.

Når varen ikke bliver hentet og fragtes tilbage til webshoppen, lægger webshoppen inden med en udgift for, at du ikke afhentede din vare.

Fortryder du købet, skal du betale for denne omkostning, hvis webshoppen har oplyst det inden købet. Det fremgå oftest af deres handelsbetingelser, at du skal betale for returneringen af varen.

Det gælder både, hvis du fortryder købet og selv returnere varen, eller fortryder købet og undgår at afhente varen.

Venlig hilsen

Camilla Engel Post

Onlineshopperens brevkasse: Hvor lang tid har firmaet til at levere min vare?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, som arbejder for tryg og sikker nethandel. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 16/5 2016.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.