Webshop gider ikke længere have mig som kunde – må de nægte at sælge til mig?

Webshop ønsker mig ikke som kunde længere, fordi jeg har returneret mine køb så mange gange. Må de godt det?

Webshop ønsker mig ikke som kunde længere, fordi jeg har returneret mine køb så mange gange. Må de godt det?

Kære brevkasse

Jeg ved godt, jeg har været en besværlig kunde. Men kan jeg blive straffet for det? Sagen er den, at jeg har shoppet på den samme webshop en del gange.

Hver gang bliver jeg let fristet af deres store udvalg af tøj og sko, og derfor køber jeg en masse. Jeg er bare ikke let at stille tilfreds, og derfor returnerer jeg en del af mine køb.

Da de har fri fragt og betaler for returneringen, ser jeg intet problem i at returnere det tøj, jeg ikke kan passe. Det er jo i princippet det samme, man gør, når man prøver tøjet i en butik.

Nu har jeg så fået en mail fra webshoppen om, at de ikke ønsker mig som kunde længere, fordi jeg har returneret mine køb så mange gange. Må de godt det? Jeg kan ikke bare finde en anden webshop, fordi de har ikke samme udvalg.

Hilsen

Josefine

Brevkassen: Kan man bare lade pakken ligge på posthuset, hvis man ikke gider have varen alligevel?

Kære Josefine

Som udgangspunkt er svaret nej, de kan ikke eksludere dig som kunde. Du har ikke gjort noget galt – du har blot benyttet dig af deres markedsføringsfordele herunder fri fragt og fri returnering.

Det kan godt være, at de synes, du er en besværlig kunde, men hvis de tilbyder fri fragt, må det gælde, uanset hvor mange gange du handler der.

Hvis de vil begrænse kunden i at benytte sig af fri fragt, skal det være tydeligt oplyst, hvis der er begrænsninger, som hvis det kun gælder et bestemt antal omleveringssituationer pr. køb.

Hilsen

Camilla Engel Post

Brevkassen: Hvordan overbeviser jeg butikken om, at varen har en fejl, når de nægter?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, som arbejder for tryg og sikker nethandel. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 25/5 2016.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.