Brevkassen: Hvem skal betale fragten, når varen har en fejl?

Søren har købt et ur, der har en fejl.

Søren har købt et ur, der har en fejl.

Hej brevkasse

Jeg købte et ur på nettet for en måned siden, men efter kort tid begyndte det at tabe tid – ikke meget, men nok til, at det er irriterende. Derfor ville gøre brug af min reklamationsret.

Men da jeg kontaktede webshoppen, sagde de, at jeg selv skal betale returfragten. Kan det virkelig passe, når det drejer sig om en fejl på mit ur?

Hilsen
Søren

Hvor lang tid har firmaet til at levere min vare?

Kære Søren

Som udgangspunkt skal webshoppen betale alle omkostninger forbundet med returnering eller ombytning i en berettiget reklamation.

Oftest tilbyder webshoppen at sende en returlabel, og andre gange kan du selv lægge ud for returfragten og sende kvitteringen for returfragten til webshoppen.

Når webshoppen har undersøgt uret og fundet frem til, om fejlen er omfattet af købeloven, har du krav på at få erstattet fejlen uden omkostninger, og du har også krav på at få refunderet den returfragt, du har lagt ud.

Hilsen
Camilla Engel Post

Webshop sendte pakke senere end lovet – kan jeg kræve afslag?

Hvordan ved jeg, om jeg kan stole på udenlandske webshops?

Fakta
Svaret er givet af Camilla Engel Post, der er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, som arbejder for tryg og sikker nethandel. Camilla har arbejdet med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

Brevkassesvaret blev bragt første gang d. 11/10-2015.

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.