Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Næste slag i mobilkrigen: Sådan vil firmaerne kapre kunder i fremtiden

Når teleselskaberne de kommende år forsøger at lokke dig til som kunde, bliver det i stigende grad musiktjenester, magasiner, streamingtjenester, fordele og rabatter, de lokker med, mens telefoni og sms langsomt glider i baggrunden.

Nederst i artiklen kan du se, hvor du får mest indhold for pengene

Teleselskabernes kamp om at levere ekstra indhold har været under opsejling i et par år, men blev for alvor skudt i gang, da teleselskabet Plenti blev lanceret i marts.

Med login til mere end 70 e-magasiner, nyhedssites og lydbøger er Plenti nemlig det første teleselskab i Danmark, som i kernen af forretningen først og fremmest leverer underholdning og fordele – dernæst telefoni.

Er din mobil sikker? Her er den mest og mindst brugte pinkode

»Og det er kun begyndelsen. Inden for kort tid kommer de andre teleselskaber også med deres bud på, hvordan sådan en underholdningspakke skal se ud,« vurderer Torben Rune, teleanalytiker for Netplan, og uddyber:

»Vores smartphones er små computere, vi bruger som underholdning i køen i supermarkedet, i bussen eller hjemme i sofaen. Vi bruger den i stigende grad til underholdning frem for telefoni. Det ved selskaberne godt, og det reagerer de på,« siger Torben Rune.

Test af Samsung Galaxy S7: Verdens vildeste mobil!

Vil have dig til at betale mere
Ifølge Nicholas Frederiksen, teleekspert for MobilKunden.dk, er tiden, hvor teleselskaber slog sig op på billig taletid, fri sms og et stærkt telenetværk, snart forbi. Nu handler det om at give mest værdi for pengene.

»Det er der, selskaberne for alvor kan skille sig ud fra hinanden, og det er der, de har mulighed for at få kunderne til at betale for et dyrere abonnement. For det handler det også om – at få kunderne til at tegne et abonnement, som giver flere penge i kassen, og som kunden ikke bare lige opsiger, fordi man så samtidig opsiger en masse tjenester og fordele,« forklarer Nicholas Frederiksen.

Selvom Plenti er det første selskab, der satser benhårdt på indhold før telefoni, var det TDC-ejede Telmore, som for alvor startede indholds-bølgen i Danmark, da de i 2014 lancerede Telmore Play. Abonnementet, der giver adgang til 13 tjenester, var i dansk sammenhæng unikt. Siden har Telmore Play fået mere end 50.000 abonnenter.

»Vi forsøgte at være noget for den moderne digitale forbruger, og det har været en succes. Vores kundebase er vokset gradvist. Vi oplever et marked og en befolkning, som får et stigende behov for den her type abonnement, i takt med at teknologien udvikler sig,« siger Jens Grønlund Nielsen, direktør i Telmore.

Pristjek: Her får du det billigste mobilabonnement

»Forventer en del konkurrence«
Plenti tilbyder indtil videre ét samlet abonnement, men har en række andre på tegnebrættet, som vil henvende sig til forskellige kunder med forskellige behov. Det kan eksempelvis være en sportspakke eller en businesspakke, forklarer Peter Magbæk, medstifter af og direktør i Plenti.

»Vi er de første, der har gjort det her til vores kerneforretning, og som gør det helhjertet. Telemarkedet er gået i stå, og selskaberne er næsten ens i forhold til prisniveau og dækning. Vi tror, at det fremover handler om at skabe værdi for den enkelte kunde,« siger Peter Magbæk og fortsætter:

»Vi forventer en del konkurrence. Det her er fremtiden for telemarkedet.«

Peter Magbæk oplyser videre, at de danske forbrugere har vist stor interesse for Plenti. Han vil dog ikke ud med, hvor mange kunder selskabet har fået.

Her får du den billigste mobiltelefoni til dine børn – og 3 gode tips når de skal bruge den

mobilindhold

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes