Biograferne tjener kassen: Så stort er deres overskud

»Vi har investeret massivt i vores biografer de seneste år, og vores opfattelse er, at forbrugerne generelt mener, at der er et fair forhold mellem billetpris og oplevelse,« siger han og uddyber:

»Vi har en solid forretning, og vi er glade for resultatet i 2015, som var et fantastisk filmår med mange store titler. Vi bruger overskuddet til at investere i biograferne til gavn for kundernes oplevelse.«

Kunderne vælter ind: Biografen tjener kassen på dig

Kan man forestille sig, at I sætter priserne ned, når der er så store overskud?

»Nej. Vi sætter ikke priserne ekstraordinært op, når der er lidt dårligere år, og vi sætter dem ikke ekstraordinært ned, fordi vi har haft et godt år.«

Hvad med de høje priser på popcorn, sodavand og slik. Det tjener I vel rigtig mange penge på?

»Prisen på de varer skal sammenlignes med øvrige gå i byen-steder. Hvis du sammenligner os med supermarkederne, kan vi ikke følge med. Men hvis vi ikke solgte slik, sodavand og popcorn, ville billetpriserne være markant dyrere, og jeg kan være i tvivl om, hvorvidt man overhovedet kan drive biografer uden,« siger biografdirektøren.

Billetpriserne er løbet løbsk i biograferne: Se prisudviklingen her

Din biografbillet kan snart blive billigere

Overskud i Nordisk Film Biografer:

2011: 9 millioner

2012: 22 millioner

2013: 10 millioner

2014: 16 millioner

2015: 55 millioner

Kilde: Selskabernes offentligt tilgængelige regnskaber på virk.dk.

Overskud i Cinemaxx:
2011: 12 millioner
2012: 17 millioner
2013: 19 millioner
2014: 17 millioner
2015: 26 millioner
Kilde: Selskabernes offentligt tilgængelige regnskaber på virk.dk.

 

Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes