Kunderne vælter ind: Biografen tjener kassen på dig

Selvom billetpriserne stiger og stiger, popcorn og sodavand koster fire gange så meget som i supermarkederne, og tjenester som Netflix betyder, at vi har adgang til film og serier i overflod, vælter danskerne i stigende grad ind i landets biografsale.

Siden år 2000 er antallet af solgte biografbilletter steget med 32 procent fra 10,7 millioner til 14,2 millioner i 2015, viser en opgørelse fra Danske Biografer.

»Det er udtryk for en tendens i tiden, hvor vi gerne vil være sammen om oplevelser. Det er en slags reaktion mod streaming og Facebook, der foregår med hver vores skærm. Folk vil også være fysisk sammen og dele en oplevelse med andre mennesker, og det kan man i biografen,« siger Leif Ulbæk Jensen,ekspert i medie- og underholdningsbranchen og partner i revisionsfirmaet PwC, der i 2015 foretog en stor analyse af underholdnings- og medieindustrien i Danmark.
Han peger også på, at der de senere år har været en lignende stigning i billetsalget til koncerter og andre live-events, hvor store grupper mennesker er samlet.

Biograferne tjener kassen: Så stort er deres overskud

I Danske Biografer er formand Kim Pedersen enig i, at det sociale spiller en stor rolle for biografernes fremgang. Men der er også andre faktorer, der lokker os ind i mørke sale med en halvdyr slikpose i hånden.

»Det er en helt anden oplevelse at gå i biografen i dag end for 10-20 år siden. Der er ikke den by i Danmark, som ikke har fået en strålende ny eller renoveret biograf. Der er kommet 3d, bedre sæder og større lærreder, og du er pakket ind i lyd. Biograferne har investeret kraftigt og skabt en oplevelse, folk gerne vil betale for,« siger Kim Pedersen og peger også på opblomstringen i dansk film:

»Det er ultimativt vigtigt for billetsalget i Danmark, at der er stærke danske film med bred appel. Der er et stort publikum i Danmark, som kun går i biografen for at se danske film. Siden årtusindskiftet har dansk film været igennem en opblomstring, og det har betydet meget,« siger han.

Din biografbillet kan snart blive billigere

bio2

Vil vise oplevelser på Facebook
Og så er der vores helt banale trang til at være først.

På trods af den markante udbredelse af streamingtjenester skal du stadigvæk en tur i biografen for at se de nyeste film, da der går mindst tre-fire måneder, før de bliver frigivet.

Og den slags eksklusivitet er vi tiltrukket af, forklarer Leif Ulbæk Jensen.

»Det betyder noget at være først. Vi kan godt lide at dele det med andre og for eksempel vise på Facebook, at vi har haft den her oplevelse,« forklarer han og spår en solid fremtid for de danske biografer:

»Billetsalget kommer fortsat til at stige. Godt nok i et mere begrænset omfang, for 2015 var et rigtig godt år. Men der er klart en interesse, som ikke bare lige forsvinder.«

Billetpriserne er løbet løbsk i biograferne: Se prisudviklingen her

Oplevelser i byen
Nyheder, debat og guides fra København
Lokale ugeaviser
Københavns erhvervsavis

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes