Danskerne sætter internetrekord på mobilen: Så meget bruger vi

Den gennemsnitlige mobilkunde er gået fra at bruge 1,9 GB data om måneden i 2014 til 3,3 GB data om måneden i slutningen af 2015.

Den gennemsnitlige mobilkunde er gået fra at bruge 1,9 GB data om måneden i 2014 til 3,3 GB data om måneden i slutningen af 2015.

Når du står på en togperron, sidder i bussen, er på restaurant eller slapper af i den lokale park, er der efterhånden ét syn, der altid møder dig: mennesker, der med hovedet let bøjet forover fokuserer på deres smartphoneskærm.

I langt de fleste tilfælde er de på internettet. Dans­kernes dataforbrug på mobiltelefonen er nemlig støt stigende, og den gennemsnitlige mobilkunde er gået fra at bruge 1,9 GB data om måneden i 2014 til 3,3 GB data om måneden i slutningen af 2015. Det er en stigning på 71 procent, viser Energistyrelsens telestatistik.

»Det er langt overvejende vores forbrug af underholdning, der driver udviklingen. Vi streamer i stigende grad musik og film, og vi bruger hele tiden telefonen til sociale medier og hjemmesider,« siger Torben Rune, teleanalytiker for konsulentvirksomheden Netplan, og tilføjer:

»Vi bruger i dag vores telefon på samme måde, som vi brugte en stationær computer for et par år siden. Og det øger dataforbruget.«

Spar tusindvis af kroner på telefonregningen

»Ser film på telefonen«
Faktisk går vi så meget på nettet fra vores mobiltelefoner, at de tal, der er præsenteret i telestatistikken, ikke fortæller hele historien.

Tæller du de GB data med, som vi bruger, når mobilen er koblet på wi-fi-netværk derhjemme eller på farten, er forbruget »mange gange større«, mener Nicolas Frederiksen, teleanalytiker for MobilKunden.dk.

»Der er efterhånden rigtig mange mobilabonnementer, der inkluderer underholdning eller streamingtjenester, og det er især det sidste, der driver dataforbruget op.

Ny iPhone på vej: 6 markante forbedringer, du kan glæde dig til

Mange har nu vænnet sig til, at telefonskærmen er helt fin at se film på, så den udvikling vil utvivlsomt fortsætte,« siger Nicolas Frederiksen og tilføjer samtidig, at en del forbrugere også køber store datapakker, fordi smartphones er blevet så kraftige, at mange også bruger dem som modem til for eksempel at få en bærbar computer på nettet.

Ifølge Torben Rune vil dataforbruget blive så voldsomt på sigt, at traditionel telefoni og sms’er vil glide i baggrunden og forsvinde.

»Vi ender et sted, hvor alt er internetbaseret. Når du køber et mobilabonnement, køber du reelt internetadgang, og så både ringer og skriver du via internettet. Det ligger måske nogle år ude i fremtiden, men på et tidspunkt vil teleselskaberne udelukkende sælge dig internetforbindelse,« siger han.

Han forudser derfor, at der de kommende år vil opstå en krig om, hvem der kan tilbyde den bedste dækning.

»Det bliver, lidt ligesom da teleselskaberne konkurrerede om at have færrest mobilhuller. Nu vil konkurrencen bestå i at kunne levere en solid internetdækning – også helt ude i skoven eller på en øde mark,« siger han.

Nu er mobilen din tegnebog – men hvor sikkert er det?

Hvad trækker mest data?

Streaming af videoer på tjenester som YouTube, HBO Nordic, Netflix og Viaplay (1 time):

  • Lav opløsning: 300 MB
  • Mellemopløsning: 700 MB
  • HD-opløsning: 3 GB
  • Ultra HD-opløsning: 7 GB

Facebook-video (1 time): 300 MB

Surf på Facebook (1 time): 50 MB

Streaming af musik (1 time):

  • Standardkvalitet: 100 MB
  • Høj kvalitet: 400 MB

E-bøger: 1-2 MB pr. bog

Lydbog (1 time): 20 MB

Webradio/podcast (1 time): 50 MB

Læse en artikel på nettet: 250-900 KB

Navigation med gps (100 kilometer): 1 MB

Videosamtale via Skype osv. (pr. minut):

  • Standardkvalitet: 3,5 MB
  • HD-kvalitet: 20 MB
  • Almindelig samtale via Skype osv. (pr minut): 0,3 MB

Sende standardmail: 4-50 KB

Kilde: Nicolas Frederiksen, MobilKunden.dk

Sådan kan du finde din mistede mobil med gratis app

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.