Streaming knuser dvd’en: Så meget er salget faldet

Jesper Bryld ser sjældent dvder, men har dem stadigvæk stående som

Jesper Bryld ser sjældent dvder, men har dem stadigvæk stående som "pynt". Her sidder han sammen med døtrene Frida og Freja.

For nogle år siden købte Jesper Bryld mellem 10 og 15 dvd- og Blu-ray-film om måneden. Han elskede at gå i Stereo Studio og lade sig opsluge af de uendelige hylder med dvd’er – og gik altid derfra en stak film rigere og et par hundred kroner fattigere. Men for tre år siden fik han et abonnement på Netflix, og ikke længe efter gik Stereo Studio konkurs. Nu er Jespers køb af dvd’er og Blu-rays faldet til 10 om året.

»Netflix er nemmere. Brugervenligheden er god, og det er smartere med en streamingtjeneste, blandt andet fordi den selv husker, hvor du er nået til i filmen, hvis du er nødt til at slukke. Så nu bruger jeg Netflix dagligt, og det er faktisk sjældent, jeg ser dvd eller Blu-ray,« siger Jesper, der har en samling på over 1.000 dvd’er og 400 Blu-rays stående.

Jespers historie er i grove træk historien om dvd’ens fald. Siden 2011 er antallet af solgte dvd’er i Danmark faldet fra godt 11,2 millioner til knap 4,5 millioner i 2015, viser en opgørelse fra Foreningen for Danske Videodistributører (FDV).

»Det er gået ekstremt hurtigt. Forbrugerne har taget streamingtjenesterne til sig, og det er hovedsageligt derfor, vi har set et alvorligt fald på relativt kort tid. Vi er vidne til et skifte, som på mange måder er en helt naturlig overgang, hvor en del forbrugere skifter dvd og Blu-ray ud med digitale tjenester,« siger Ditte Rie Agerskov, kommunikationschef i Foreningen for Danske Videodistributører, men advarer samtidig imod at erklære de fysiske formater døde.

Danskerne har talt: Denne streamingtjeneste er bedst

»Gamle plasticmedier«
Streamingeksperten Claus Bülow Christensen mener, at udviklingen fra fysiske formater til digitale tjenester er helt naturlig – og god for forbrugerne.

»Streamingtjenester er billigere og nemmere. Som digital medie-evangelist undrer det mig virkelig, at de her gamle plasticmedier stadigvæk findes. Det kan vel kun tilskrives noget med vaner, men jeg synes ikke, det giver mening at se en film på dvd, når du kan finde den i højere kvalitet på en streamingtjenes­te,« siger Claus Bülow Christensen, digital analytiker hos Zibra Digital Media Group.

Der er dog også en anden grund til, at dvd’en er ved at blive sendt på pension.

I takt med at den digitale revolution har ramt underholdningsmarkedet – og stadig flere forbrugere går på nettet for at handle elektronik – er kæderne TP Musik, Stereo Studio og Fona gået konkurs. Derfor er der også færre steder, hvor danskerne har adgang til at købe dvd’er og Blu-rays.

»Det betød meget, at jeg havde mulighed for at gå ind i butikkerne og se mig omkring. Det var lidt som at gå på opdagelse. Udvalget er slet ikke lige så godt i supermarkederne. Et eller andet sted er det lidt trist,« siger Jesper Bryld.

Den udfordring arbejder FDV på at løse – blandt andet ved at forsøge at øge antallet af dvd’er og Blu-rays på hylderne i detailhandlen. Men hvor mange år har dvd’en overhovedet at leve i?

»Det er virkelig svært at spå om,« siger Ditte Rie Agerskov og peger på, at der fortsat sælges dvd’er og Blurays for knap en halv milliard kroner om året.

»Det er snart slut med dvd og Blu-ray som massemedier. Men om de helt forsvinder, er svært at sige,« lyder buddet fra Claus Bülow Christensen.

Så stor er forskellen på streamingtjenesterne – her får du det bedste udvalg

Her er dem, der holder dvd’en i live

Fakta om dvd’er

Der blev i 2015 solgt dvd’er og Blu-rays for 461 millioner kroner.

Op til jul stiger salget af dvd’er og Blu-rays eksplosivt.

25 procent af alle solgte dvd’er er tv-serier.

Følgende er de 10 mest solgte dvd- og Blu-ray-film i 2015:

  1. ‘James Bond: Spectre’
  2. ‘Star Wars 7 – The Force Awakens’
  3. ‘Klovn Forever’
  4. ‘Mockingjay – del 2’
  5. ‘Far til fires vilde ferie’
  6. ‘Inderst inde’
  7. ‘Badehotellet sæson 3’
  8. ‘Badehotellet sæson 1’
  9. ‘Badehotellet sæson 2’
  10. ‘The Martian’

Kilde: Foreningen for Danske Videodistributører

 

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.