“Hvem betaler returfragten, hvis jeg fortryder købet og ikke henter pakken?”

"Webshoppen påstår, at jeg skal betale udgiften. Har de ret?"

Kære Camilla

Jeg bestilte noget rideudstyr på nettet, men inden jeg modtog pakken, fandt jeg noget andet udstyr, som jeg hellere ville have. Da min pakke kom frem til mit posthus, valgte jeg derfor ikke at afhente den. Jeg sendte dog en mail til webshoppen om, at jeg ikke ville hente den. Nu har jeg modtaget en regning fra webshoppen, hvor jeg skal betale for fragten fra posthuset til webshoppens adresse. Webshoppen påstår, at jeg skal betale udgiften. Har de ret?

Hilsen Julie

“Kan jeg returnere varen, når den er specialfremstillet og købt på nettet?”

Kære Julie

Når du har handlet på en webshop og fortrudt dit køb, skal du betale for returneringen af pakken. Det gælder også, hvis du har fortrudt købet og undladt at hente pakken på posthuset. Her bliver pakken automatisk sendt tilbage til webshoppen, hvis du ikke henter den. Den udgift, som er forbundet med at pakken sendes fra posthuset til webshoppen, skal du derfor betale. Det er dog et krav, at webshoppen har oplyst dig om reglerne herfor. Du skal derfor tjekke de handelsbetingelser, du har modtaget fra webshoppen, og se, om der står, at du selv bærer returneringsomkostningerne. Er det ikke oplyst, kan webshoppen ikke kræve, at du betaler for returneringen, og så må de selv betale for den udgift.

Venlig hilsen Camilla

Kompensation? “Rejsearrangør gav os et dårligere hotel end det, vi betalte for”

ONLINESHOPPERENS BREVKASSE OG CAMILLA ENGEL POST
Søndagsavisen og e-mærket vil gerne ruste danskerne til at handle på nettet. Derfor har vi i samarbejde startet ‘Onlineshopperens brevkasse’, hvor du kan skrive ind med spørgsmål til internethandel. Har du et spørgsmål? Send det til son@online.dk, hvor ekspert Camilla Engel Post sidder klar til at svare på dit spørgsmål.
camillaengelpost
Camilla Engel Post er chefjurist hos den danske certificeringsordning e-mærket, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende. Camilla har arbejde med familieret, it-ret og forbrugerrettigheder siden 2001.

 Fortvivlet smartphone-ejer: “Webshop nægter at reparere på grund af smadret skærm”

Tilmeld dig Søndagsavisens nyhedsbrev

Søndagsavisens nyhedsbrev leverer alle de bedste historier fra avisen direkte i din indbakke.

*skal udfyldes

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

x

Når du tilmelder dig, accepterer du samtidig vores privatlivspolitik.